Kenelle Ediste on suunnitellut palvelutuotteita?

Asiakkaamme ovat keskisuuria ja suuria suomalaisyrityksiä, jotka myyvät palveluitaan kansainvälisesti. Suurin osa tuotteistuksistamme on B-to-B-palveluita, mutta joukosta löytyy myös useita kuluttajille suunniteltuja tuotteita. Tässä muutamia esimerkkejä yrityksistä, joille olemme tuotteistaneet palveluita:

 

storaenso_logo_detail
kone_corporation_logo_2684
accountor
cgi
AlmaMediaLogoMedium
Intrum_justitia_logo_2008
huoneistokeskus
diacor_logo_rgb
a-insinoorit

scania
posti
elisa_logo
sweco

Opuscapita
metso
abb

Vaisala_Logo
solteq
senaatti-logo
fortum-logo
finnair
outotec
lähitapiola
aktia
vacon-logo-color
empower
atea_logotyp_final3

Haluatko kuulla lisää tuotteistamisesta?

Soita Antti Apuselle (041 449 7250 tai antti.apunen@ediste.fi). Tulemme kuulemaan tavoitteesi ja kertomaan esimerkkejä onnistuneista (ja epäonnistuneista) palvelutuotteistuksista johtoryhmällesi.

Jos haluat tietää lisää, lataa Edisteen maksuttomia Tuotteistajan pikaoppaita. Niistä löydät lukuisien vinkkien lisäksi osuvia ja hauskoja tarinoita.

Alla on muutamien asiakkaidemme kommentteja ja tarinoita omista tuotteistushankkeistaan.


Tommi Rytkonen

Tommi Rytkönen, toimitusjohtaja, Nooa Pankki

Sp_Nooa

Pankkipalveluita uudella asenteella

Nooa haki vastausta perimmäiseen kysymykseen: Mitä aitoa hyötyä asiakas saa siitä, että hän on Nooa Säästöpankin eikä jonkin muun pankin asiakas?

”Haluamme murentaa välinpitämättömyyden ilmapiiriä, joka pankkeihin on pesiytynyt. Pankkipalvelun pitäisi tarkoittaa sitä, että pankki tekee asiakkaan puolesta jotain. Ei niin, että asiakas joutuu tekemään kaiken itse ja vielä maksamaan siitä.”

Nooa tuotteisti palveluitaan paketeiksi, joiden hyödyt avautuvat asiakkaalle ensi silmäyksellä.

 


Sanna Varpukari-Anttila

Sanna Varpukari-Anttila, toimitusjohtaja, Sovelto Oyj

front_fcsovelto-logo

Koulutusyhtiö kertoo asiakkaalle, mikä on osaamattomuuden hinta

Sovelto on suomalainen tieto- ja viestintätekniikkaosaamisen keskus. Se on saanut asiakkailtaan vuodesta toiseen parhaita arvosanoja koulutuspalveluistaan. Mutta miten vakuuttaa asiakkaat osaamisen tärkeydestä, kun taantuma sai yritykset pysyvälle säästöliekille?

Ediste paukutti soveltolaisille kuuden viikon ajan tuotteistusoppeja ja asiakashyötyihin pohjautuvaa ajattelua. Edisteen orjapiiskureiden voimalla projektin aikana Sovelton asiantuntijoiden ajatuksista koottiin myös kirja.

”Urakka kuulosti aluksi vaivalloiselta, mutta onneksi lähdimme siihen. Kirja avaa toimintaamme uudella tavalla ja nimenomaan hyötyjen näkökulmasta. Se vastaa asiakkaalle kysymykseen, miksi henkilöstön koulutus on maailman tärkein asia.”

Sovelton Rikastamo-palvelu paljastaa, kuinka paljon asiakkaan työntekijöillä tuhlaantuu aikaa tehottomissa palavereissa.


Eija Miehola

Eija Miehola, Brand Manager, Realia Group

Realia_logo_group

Sisäistä markkinointia 370 myyjälle

Eija Miehola kertoo, miten Huoneistokeskus tuotteisti palvelunsa ja valmensi 370 myyjäänsä. Hän paljastaa myös, miksi juuri mitkä asiat ratkaisivat Huoneistokeskuksen uuden tuoteperheen menestyksen.

”Asiakkaat ottavat nyt entistä useammin yhteyttä. He ovat olleet tyytyväisiä, koska uudet palvelumme vastaavat aiempaa paremmin heidän odotuksiinsa.”

Löydät Eijan haastattelun Sisäinen markkinointi -pikaoppaasta.

 


Tero Arra

Tero Arra, koulutustoiminnasta vastaava johtaja, Finnair Flight Academy

logo

Taloudellisen lentämisen asiantuntijoita

Tero Arra on istunut myös Hornetin ohjaimissa ja tietää, miksi tarkistuslistat ovat lentäjille niin tärkeitä. Hän kertoo, miten avulla toimitat palveluasi entistä täsmällisemmin ja tasalaatuisemmin.

”Turvallisuus oli perinteinen ykkösargumenttimme, mutta se ei erottanut meitä tarpeeksi kilpailijoistamme. Taitavan lentäjän tuomista säästöistä taas ei puhunut kukaan, joten se oli luonteva valinta myyntipuheemme kärjeksi. Meidän ei kannata kilpailla suurten koulutusorganisaatioiden ehdoilla. Siksi tuotteistimme vertailukelvottoman tuotteen.”

Teron haastattelun löydät Lentäjän 7 neuvoa johtajalle -oppaasta.


merja_simonen

Merja Simonen, asiakaspäällikkö, Stora Enso Metsä

Esa Ojala

Esa Ojala, ostojohtaja, Stora Enso Metsä

storaenso_logo_detail

Metsänhoidon hyötyjä napakassa paketissa

Stora Enso Metsän ostojohtaja Esa Ojala ja markkinointipäällikkö Merja Simonen kertovat, miten metsän ostopalveluita voidaan tuotteistaa ja miten asiakkaan hyöty voidaan muuttaa euroiksi.

Merja Simonen, asiakaspäällikkö, Stora Enso Metsä
Esa Ojala, ostojohtaja, Stora Enso Metsä

Esan ja Merjan haastattelun löydät Dollarisaatio-pikaoppaasta.


juha_soutolahti

Juha Soutolahti, toimitusjohtaja, Tammermatic

tammermatic_group-logo

Autonpesukoneita palveluna

Tammermatic uudisti huoltamoiden pesujärjestelmiin keskittyneen liiketoiminta-alueensa. Perinteisten laitetoimitusten rinnalle tuotteistettiin uusi palvelumalli.

”Laskutamme huoltamoa kerran kuukaudessa vain puhtaaksi pestyistä autoista. Se on tällä alalla niin outo lupaus, että muutamat asiakkaamme eivät ole aluksi tahtoneet uskoa, että olemme tosissamme.”

Tammermaticin Osinkokone-palvelukonsepti muutti koko liiketoiminnan näkökulman.

”Aikaisemmin myimme tai liisasimme ensin pesukoneen. Siinä yhteydessä teimme perinteisen huoltosopimuksen. Lisäksi pyrimme toimittamaan myös pesuaineet ja kemikaalit”, toimitusjohtaja Juha Soutolahti kertoo.

”Osinkokone kääntää asetelman päälaelleen. Nyt pesukone ei maksa asiakkaallemme mitään. Eikä maksa huoltokaan. Sen sijaan laskutamme huoltamoa jokaisesta pestystä autosta. Se on radikaali muutos, sillä jaamme liiketoimintariskin asiakkaidemme kanssa.”

Juha Soutolahti, toimitusjohtaja, Tammermatic

Juhan haastattelun löydät Tuotteistamisen perusteet -oppaasta.

 


kai_ronberg

Kai Rönberg, Outotec

outotec

Miten hyödyt lasketaan rahassa?

Outotecin asiakkaat jalostavat metalleja. Outotec jalostaa asiakkailleen arvoa. Sitä syntyy, kun toimittaja tuntee asiakkaansa bisneksen – usein jopa paremmin kuin asiakas itse.

Kai Rönnberg tietää, miten tuotteen tekniset ominaisuudet muutetaan rahallisiksi hyödyiksi.

”Konkretisoimme asiakkaan saaman rahan laskelmilla. Meillä on hyvin yksityiskohtaiset laskentakaavat useille tuotteillemme. Niihin syötämme asiakkaan liiketoiminnasta poimitut arvot, jotka liittyvät esimerkiksi tuotantoon, huoltoon ja operointikustannuksiin.

Laskelma kertoo asiakkaan hyödyn euroina. Näemme – ja asiakas näkee – montako päivää tai kuukautta menee, että investointi maksaa itsensä takaisin. Usein tosiaan laskemme takaisinmaksun viikoissa tai muutamissa kuukausissa.”

Kain haastattelun löydät Dollarisaatio-oppaasta.

 


Tuula Ruokonen

Tuula Ruokonen, myyntijohtaja, Fortum Power Solutions

fortum-logo

Miten puhutella päättäjää, joka ei itse ole insinööri?

Fortum Power Solutions tarjoaa voimalaitoksille teknisiä asiantuntijapalveluja. Mutta miten vakuuttaa päättäjä, joka ei välttämättä ymmärrä tekniikkaa?

”Tarvitsimme keihäänkärjen, jolla lähestyä uusia asiakkaita ja avata keskustelu. Jotain sellaista, jota kilpailijoilta ei löydy”, sanoo projektin aikana Pohjoismaista, Baltiasta ja UK:sta vastannut myyntijohtaja Tuula Ruokonen.

Ruokonen kääri hihat ja alkoi tuotteistaa asiantuntijapalveluja. Edisteen kanssa yhteisiä projekteja kertyi kahdeksan.

”Lupasimme mitattavia hyötyjä. Lisäksi annoimme lupauksellemme takuun”, sanoo Ruokonen. Se edellytti ajattelutavan muutosta. Tulokset puhuvat puolestaan. Tuotteistettu palvelu myy ja avaa ovia.”

 


Aku Happo

Aku Happo, pakettipalvelujen johtaja, Itella

posti

Miten verkkokaupan paketti pitäisi toimittaa?

Itellan pakettipalvelujen johtaja Aku Happo halusi löytää asiakkailleen uuden palvelukonseptin. ”Ei kukaan halua jonottaa pakettejaan. Ei postikonttorissa, eikä missään muualla.”

”Monissa muissa maissa asiakkaat saavat pakettinsa juuri haluamaansa aikaan. Meille se ei kuitenkaan riittänyt”, Itellan pakettipalvelujen johtaja Aku Happo kertoo.

”Halusimme tarjota ajasta ja paikasta lähes kokonaan riippumattoman palvelun. Kuluttajat eivät halua käyttää aikaansa jonossa.”

Konsepti poikkesi melkoisesti aiemmasta toimintamallista. Jouduimme ottamaan käyttöön aivan poikkeukselliset keinot”, tiivistää Happo.

Akun haastattelun löydät Vaikea on oikea -oppaasta.