Keilaranta 16, 02150 Espoo
020 734 5210

Saat Ediste-rynnäkön tuloksena helposti myytävän ja monistuvan palvelun.

Aloitamme tuotteistamisen sorvaamalla palvelullesi törkeän lupauksen.

Ediste tekee työt, sinä päätökset.

Ensimmäisen työviikon jälkeen valmiina on uuden palvelusi myyntipuhe.

Seuraavaksi etsimme sopivan pilottiasiakkaan ja koemyymme palvelua.

Pilottiprojektissa tuotamme asiakkaalle lupaamamme hyödyt ja hankimme ensimmäisen referenssin.

Ediste-rynnäkkö =
törkeä lupaus + koemyynti + pilotointi

Tuloksena myyntivalmis palvelu
ja tyytyväinen ensimmäinen asiakas

Dollarisoitu palvelutuote 5 päivässä

Ediste-rynnäkkö on kärsimättömälle johtajalle tarkoitettu suurpaineinen tuotteistusprojekti. Paketoimme ideasi niin konkreettiseksi, että myyt sen hetkessä yrityksesi omalle väelle ja asiakkaillesi.

Uuden myyntipuheen ja törkeän lupauksen tuotteistaminen palvelullesi kestää vain viisi työpäivää, joiden kuluessa omaa aikaasi tarvitaaan yhteensä vain 6 tuntia, kun osallistut kahteen järjestämäämme työpajaan.

Vastaamme lopputuloksista puolestasi. Et joudu hikoilemaan tuskallisten kotiläksyjen kanssa. Riittää kun teet päätöksiä työpajoissa, me huolehdimme muusta.

Kun palvelusi lupaus on paketoitu myyntikuntoon, autamme sinua hankkimaan pilottiasiakkaat ja toimittamaan palvelusi heille, jos niin haluat. Koulutamme myös myyntisi ja säädämme palvelusi toimitusprosessin kuntoon, kun tarvitset työrukkasia hoitamaan hommat nopeasti kuntoon.

Iskuryhmämme on rusikoinut uusia ideoita helposti myytäviksi paketeiksi jo lähes 400 kertaa. Siksi tiedämme, miten ideasi saadaan viikossa myyntikuntoon.

  • Ei loputonta jahkailua, vaan myyntivalmis palvelu työviikossa.
  • Kehität käyttöösi vauhdikkaan palvelukehityksen mallin.
  • Asiantuntijasi oppivat projektin aikana.
  • Saat tukea myös palvelun koemyyntiin, pilotointiin ja sisäisten prosessien kehitykseen.
  • Saat uuden palvelun toimituksen käyntiin pikavauhtia.
  • Luot uutta tai tuoreutat vanhan palvelusi.
Tuotteistus
Keihäänkärkipalvelun valinta
Myyntipuhe
Törkeä lupaus
Asiakashyötyjen dollarisointi
10 850

€/tuotteistus

Kiinteä projektihinta
Pilotointi
Palvelun koemyynti
Pilottitoimitus asiakkaalle
Myynnin koulutukset
Toimitusmallin hiominen
5 900

€/kk

Kiinteä kuukausihinta

1. Tuotteista törkeä lupaus

Kirjoitamme palvelullesi myyntipuheen, jonka ydinviestin tiivistämme asiakkaallesi annettavaan törkeään lupauksen. Teemme palvelustasi hyötylaskelman, jonka avulla myyjäsi dollarisoivat asiakkaan tuotot. Kuvaamme palvelun toimitussisällön ja hinnoittelumallin. Toimitusvaiheella on tuotteistettavasta palvelusta riippumatta kiinteä hinta.

2. Pilotoi palvelusi

Dollarisoimme hyödyt ja myymme palvelua valitsemillesi pilottiasiakkaille. Et jää yksin uuden myynnin kanssa, vaan autamme sinua saamaan ne usein niin vaikeat ensimmäiset referensssiasiakkaat uudelle palvelullesi. Toimitusvaiheelle sovimme kiinteän kuukausihinnan ja keston tarpeen mukaan.

theme_05

3. Valmenna myynti

Harjoittelemme tuotteistamamme palvelun asiakaslähtöistä myyntiä. Kartoitamme asiakkaiden polttavat ongelmat. Harjoittelemme dollarisointia ja uuden hinnoittelumallin hyötylähtöistä ankkurointia. Sovellamme uusia oppeja nykyiseen myyntimalliisi. Toimitusvaiheelle sovimme kiinteän kuukausihinnan ja keston tarpeen mukaan.

Mitä saat Ediste-rynnäkön tuloksena?

Toimitamme kaikesta sisällöstä tekstiversiot Microsoft Word -muodossa, alkuperäiset laskelmat Microsoft Excel -muodossa ja esitykset Microsoft PowerPoint -muodossa. Esitteiden ja muun taitetun aineiston saat Adobe InDesign -muodossa, painokelpoisena pdf:nä sekä yrityksesi graafista ilmettä vastaavana asiakasjakeluun sopivana pdf:nä. Kaikissa vaiheissa toimitetut aineistot ovat heti valmistuttuaan ladatattavissa sähköisessä muodossa Edisteen aineistopankista.

Saat oikeudet kaikkeen projektin aikana syntyneeseen palveluasi kuvaavaan materiaaliin. Ediste-rynnäkkö-projektimalliin kuuluva materiaali on Edisteen omaisuutta. Ediste ei voi myöskään luovuttaa rajoittamatonta käyttöoikeutta projektissa mahdollisesti käytettävään kolmannen osapuolen materiaaliin, kuten kirjasimiin tai kuvapankkikuviin.

Vaikka työpajoissa puhummekin vain suomea tai englantia, tuotamme lopputulokset haluamallasi kielellä. Jos tarvitset käännöksiä kirjallisesta aineistosta muilla kielillä kuin suomeksi tai englanniksi, sovi asiasta Edisteen kanssa hyvissä ajoin ennen projektia.

Englanninkielisen Ediste-rynnäkön hintaan lisätään kielenhuollon osuus, kun natiivi ammattilainen tarkastaa projektissa tuotettavan sisällön.


1. Törkeä lupauksen tuotteistus

Tuotteistamme aluksi myyntipuheen, jonka avulla voit koemyydä uutta palvelua asiakkaillesi. Nopeimmillaan toimitamme tulokset 5 työpäivässä.

Osana keihäänkärkituotteistusta tuotamme myyjillesi työkalut, jotka hyvä tuotteistaja nikkaroisi joka tapauksessa ensimmäiseksi.

  1. Uusi myyntipuhe kiteyttää lupauksesi. Sorvaamme ainutlaatuiset myyntiväittämäsi, asiakkaasi rahalliset hyödyt ja palvelun toimitussisällön.
  2. Liiketoimintasi perusta on törkeä – tai edes jämerä – lupaus. Jos et uskalla luvata ostajalle mitään merkittävää hyötyä, bisneksesi on vaarassa.

Konkreettisesti tuotamme projektin aikana:

  1. Asiakkaan liiketoimintapäättäjälle tarkoitettu myyntiesitys
  2. Palveluesite tai -kuvaus
  3. Palvelun dollarisaatio

2. Palvelun pilotointi ja myynnin valmennus

Pilotointivaiheessa Ediste auttaa palvelusisällön määrittelyssä ja asiakkaalle toimitettavan dokumentaation kehittämisessä (tarjousmallit, palvelukuvaukset jne.).

Toimitussisältö noudattelee palvelun vaatimuksia. Määrittelemme pilotin aikana tuotettavan materiaalin etukäteen, tai tuotamme sisältöä sitä mukaa kun projekti etenee.

Pilottiprojektin ohella Ediste voi osallistua myyntijoukkojesi valmennukseen ja uuteen palvelumalliin perehdyttämiseen.

Ediste osallistuu pilotointiin ja myynnin kehittämiseen joko kiinteällä kuukausihinnalla tai tuloksiin perustuvalla kiinteällä kokonaishinnalla.

Esimerkkejä pilottiprojektissa tuotettavista aineistoista:

  1. Kysymyksiä ja vastauksia -dokumentit
  2. Palvelun ostajan ja/tai myyjän pikaoppaat
  3. Tarjous- ja sopimuspohjat ja palvelukuvaukset
  4. Pilottiprojektin tulosten esittelymateriaali (asiakkaan päättäjille)

Esimerkkejä myynnin valmenennukseen tuotettavista aineistoista:

  1. Tuotannon ja myynnin ohjeistus ja tarkistuslistat
  2. Myynnin koulutusohjelma ja siihen liittyvät materiaalit

Mikä on Ediste-rynnäkkö?

Ediste-rynnäkkö on suurpaineinen tuotteistusprojekti.

Sen ensimmäisen vaiheen aikana tuotteistamme palvelullesi tärkeän lupuaksen ja myyntipuheen. Viisi työpäivää kestävän projektin aikana paketoimme yrityksellesi myyntivalmiin keihäänkärkipalvelun. Omaa aikaasi kuluu yhteensä kuusi tuntia. Osallistut viikon aikana kolmeen työpajaan.

Ediste-rynnäkön aikana teet päätöksiä nopeasti ja saat tuloksia pikavauhtia. Jos haluat, viikon jälkeen pilotoimme palvelua asiakkaidesi kanssa ja autamme sinua viemään uuden palvelun tuotantoon. Autamme myös myyntiäsi ratkaisu- ja asiakashyötyvetoisen myyntimallin kehittämisessä.

Mikä on Ediste-rynnäkön tarkoitus?

  1. Kiteytämme törkeän lupauksen. Ediste-rynnäkössä muotoilemme palvelullesi, tuotteellesi tai niiden yhdistelmälle pysäyttävän lupauksen, joka herättää asiakkaidesi mielenkiinnon ja erottuu selvästi kilpailijoistasi. Parhaimmillaan lupauksesi on jopa niin törkeä, että asiakkaasi ovat hiukan epäuskoisia. Sellainen lupaus on myynnin kannalta herkullinen lähtökohta. Kerrankin asiakas pyytää oma-aloitteisesti kertomaan asiasta lisää.
  1. Ediste tekee työt. Olemme nopeita, koska omat tai kollegoidesi kiireet eivät hidasta projektin valmistumista. Ediste raataa viikon aikana väsymättä ja huolehtii, että valmista syntyy varmasti. Riittää kun saavut työpajoihin ideoimaan ja katselmoimaan tulokset.
  1. Heti valmista. Ediste-rynnäkön tuloksena saamiesi työkalujen avulla voit sännätä asiakkaidesi luokse heti projektiviikkoa seuraavana maanantaina. Paljon sen nopeammin ja helpommin ei uusi palvelutuote voi valmistua.
  1. Opit osallistumalla. Ediste-rynnäkkö toimii myös suurpainekoulutuksena. Se on esimerkki siitä, miten tuotteistustyöt sujuvat tehokkaasti. Kaikki osallistujat saavat osallistua hankkeeseen ja oppivat samalla itse tekemällä. Voit käyttää Ediste-viikosta löytämiäsi keinoja myöhemmin omassa työssäsi. Monet asiakkaamme ovat jopa kopioineet Ediste-rynnäkön formaatin oman palvelutoimituksensa pohjaksi.

Mikä EI OLE Ediste-rynnäkön tarkoitus?

  1. Ei loputonta prosessisuunnittelua. Ediste-rynnäkön aikana emme kirjoita yksityiskohtaisia tarkistuslistoja tai työohjeita. Jos alamme ensimmäiseksi pohtia toimitusprosessia ja nykyisen organisaatiosi toimituskykyä, vie se huomion myyntisi tärkeimmältä aseelta: asiakkaan hyötyjen kuvaukselta ja dollarisoinnilta.
  1. Ei järjettömän vaikeita ideoita… Emme suunnittele palveluita, joiden toimittaminen perustuu yli-inhimillisiin ponnistuksiin ja loputtomiin sankarisuorituksiin. Sellaiset palvelut jäävät liian helposti hyllyyn pölyttymään. Etsimme ratkaisuja, jotka kasvattavat myyntiäsi keinoilla, joihin uskot itsekin. Ja palvelumme avulla hankit nopeasti maksavia pilottiasiakkaita, joista saat erinomaiset referenssit jatkomyyntiin.
  1. …mutta ei myöskään samaa vanhaa. Jos tuotteistamamme palvelu ei muuta mitään, olemme todennäköisesti epäonnistuneet. Vanhasta uudistusta kaipaavasta palvelustasi ei tule hittituotetta pelkkää markkinointitekstiä viilaamalla.
  1. Ei kalliita epäonnistumisia. Paketoimme palvelun myyntikuntoon viikossa. Jos asiakkaasi eivät innostu uudesta palvelusta, ei rahaasi ole palanut hukkaan kuukausien kehitysprojekteissa. Pilottiprojektissa asiantuntijoillasi on aikaa viilata toimitusprosessin yksityiskohdat lupauksesi mukaiseen kuntoon. Ja jos myynti vetää pilotointivaiheessa, on sinulla hyvä syy monistaa menestystä.
  1. Käytännöllisiä myynnin välineitä, ei taidetta. Ediste-rynnäkössä ei hiota graafisen ilmeesi tai teknisen ratkaisusi yksityiskohtia. Saat viikon aikana esitteen, mutta se on tarkoitettu vasta lähtökohdaksi. Asiakkaiden reaktiot kertovat, tuliko lupauksesta hyvä. Siksi ensimmäisessä versiossa ei ole tärkeintä, onko esitteen kuva otettu juuri oikeassa valaistuksessa. Sellaisia yksityiskohtia markkinointi ehtii hioa moneen kertaan Ediste-rynnäkön jälkeen. Sisältö ratkaisee.

Miksi tilaisit Ediste-rynnäkön?

  • Saat viikossa kaikki uuden palvelusi myynti- ja markkinointityöhön tarvittavat välineet. Myyjäsi selviävät kuivin jaloin tiukoistakin myyntitilanteista.
  • Loputon lykkääminen loppuu. Vaikka osaisitkin tuotteistaa, siihen ei ole koskaan riittävästi aikaa. Ei ole koskaan ollut, eikä tule olemaan. Haluatko tuloksia nyt vai heti?
  • Saat ideasi kaupaksi yrityksesi sisällä. Ulkopuolinen iskuryhmä näkee asiat toisin. Kiteytämme ideasi niin, että jokainen tajuaa pointtisi heti.
  • Omaa aikaasi kuluu vain 6 tuntia. Aikaasi kuluu hankkeeseen vain yksi työpäivä. Taskulaskimella on helppo todeta, miksi Ediste-rynnäkkö on niin suosittu.
  • Myyjäsi voi testata heti projektiviikkoa seuraavana maanantaina, pureeko uuden palvelusi myyntipuhe ostajaehdokkaisiin.

Millaisen takuun Ediste antaa työlleen?

Pidämme projektin puolessa välissä myyntiesityksen. Siis aivan kuin olisimme yrityksesi myyjiä ja olisit itse asiakas. Jos myyntipuheemme on umpisurkea, voit paiskata meidät pellolle siltä istumalta, jolloin et myöskään maksa meille projektista senttiäkään.

Jos taas onnistumme myymään palvelun projektiryhmällesi, silloin varmasti osaat myös esittää sen asiakkaallesi.

Entä jos et ole tyytyväinen tuloksiin?

Valitsemme tuotteistusviestin kärjen ensimmäisessä työpajassa. Sen perusteella Ediste valmistelee myyntiesityksen ja esitteen.

Pidämme myyntipuheen toisessa työpajassa. Jos esitys on mielestäsi surkea, voit sanoa kiitos ja näkemiin siltä istumalta. Silloin emme lähetä laskua työstämme.

Oma riskisi on siis ensimmäiseen työpajaan investoimasi aika eli kolme tuntia. Jos kelpuutat toisen työpajan esityksen, sen jälkeen teemme korjaukset ja viemme projektin loppuun sopimallamme hinnalla.

Mikäli sisältöön tai ulkonäköön jää kaikesta huolimatta puutteita, yrityksesi markkinointiosasto tai mainostoimisto voi muokata sisältöä vapaasti perjantain jälkeen ja painattaa esitteestä korjattuja versiota mielin määrin.

Edisteen takuuseen kuuluu, että painamme uuden esitteen vielä perjantain loppukatselmoinninkin jälkeen, jos olemme jättäneet korjaamatta selkeän virheen tai esite on muusta olennaisesta syystä käyttökelvoton.

Mitä pitää olla valmiina, että voit tuotteistaa?

Ennen Ediste-rynnäkköä päätämme ainakin alustavasti kaksi asiaa:

  • Rajattu kohderyhmä. Hyvä tuote ei yritä tarjota kaikkea kaikille. Tarkoituksena on löytää rajattu kohderyhmä, jolle palvelu tarjoaa kilpailijoista selvästi poikkeavia hyötyjä. Listaamme tuotteistusprojektin aluksi asiakkaidesi polttavia ongelmia. Jos emme tiedä kuka asiakas on, emme myöskään tiedä mitä ongelmia meidän pitäisi ratkaista. Aloita siis valitsemalla kannaltasi houkutteleva kohdeasiakasryhmä.
  • Kilpailukykyinen aihio. Kiivastahtisessa tuotteistusprojektissa paketoimme myyntivalmiita tuloksia. Se ei onnistu, jos projektiin osallistuvat asiantuntijat ovat tyystin eri mieltä siitä, mikä liiketoimintasi osa tai erityisosaamisesi ylipäätään pitäisi tuotteistaa. Siksi valitsemme tuotteistusaihion kanssasi ennen Ediste-rynnäkön käynnistymistä.

Näihin kysymyksiin voimme vastata myös tunnin tai puolentoista mittaisessa ennakkotapaamisessa, johon voit kutsua mukaan projektiryhmän. Tapaamisessa voimme käydä läpi myös Ediste-rynnäkön pelisäännöt, mikä säästää aikaa varsinaisen projektin alusta ja auttaa osallistujia valmistautumaan.

Miten voit valmistautua Ediste-rynnäkköön?

Voit lukea Tuotteistamisen perusteet -pikaoppaan. Löydät sen sähköisessä muodossa osoitteesta http://www.ediste.fi/pikaoppaat. Oppaan tavaaminen ei ole pakollista, mutta sen vinkit virittävät mielesi oikealle aallonpituudelle ennen projektia.

Muotoilemme tuotteistettavalle palvelullesi muista erottuvan törkeän lupauksen. Voit valmistautua viikkoon miettimällä, millä tavoin tuotteesi on tai voisi olla ainutlaatuinen ja kilpailijoistasi erottuva.

Valmistaudu ideoimaan avoimesti uusia toimintatapoja ja ratkaisuja. Varo sanoja “Se ei ole mahdollista, koska…”. On helppoa sanoa, miksi jokin asia ei onnistu. Huomattavasti vaikeampaa (ja tuottavampaa) on kertoa, miten saat asiat onnistumaan.

Mitä saat tuloksena?

Tuotamme myyjillesi työkalut, jotka hyvä tuotteistaja nikkaroisi joka tapauksessa ensimmäiseksi.

  1. Myyntiesitys kiteyttää lupauksesi sujuvaksi myyntipuheeksi, joka tiivistää ainutlaatuisen myyntiväittämäsi, asiakkaasi rahalliset hyödyt ja palvelun toimitussisällön.
  2. Liiketoimintasi perusta on törkeä – tai edes jämerä – lupaus. Jos et uskalla luvata ostajalle mitään merkittävää hyötyä, bisneksesi on vaarassa. Toimitamme myyntisi työkalupakkiin myös tuote-esitteen, joilla konkretisoit lupauksesi.

Toimitamme aineistot muokattavina PowerPoint- ja InDesign-tiedostoina. Ja noudatamme tietenkin esitteessä ja esityksessä yrityksesi graafista ohjetta.

Saat oikeudet kaikkeen projektin aikana syntyneeseen palveluasi kuvaavaan materiaaliin. Ediste-rynnäkkö-projektimalliin kuuluva materiaali on Edisteen omaisuutta. Ediste ei voi myöskään luovuttaa rajoittamatonta käyttöoikeutta projektissa mahdollisesti käytettävään kolmannen osapuolen materiaaliin, kuten kirjasimiin tai kuvapankkikuviin.

Vaikka työpajoissa puhummekin vain suomea tai englantia, tuotamme lopputulokset haluamallasi kielellä. Jos tarvitset käännöksiä kirjallisesta aineistosta muilla kielillä kuin suomeksi tai englanniksi, sovi asiasta Edisteen kanssa hyvissä ajoin ennen projektia.

Englanninkielisen Ediste-rynnäkön hintaan lisätään kielenhuollon osuus, kun natiivi ammattilainen tarkastaa projektissa tuotettavan sisällön.

Miksi tuotteistamme törkeitä lupauksia?

Ediste-rynnäkössä muotoilemme palvelullesi, tuotteellesi tai niiden yhdistelmälle pysäyttävän lupauksen, joka herättää asiakkaidesi mielenkiinnon ja erottuu selvästi kilpailijoistasi. Parhaimmillaan lupauksesi on jopa niin törkeä, että asiakkaasi ovat hiukan epäuskoisia.

Kerrankin asiakas pyytää oma-aloitteisesti kertomaan asiasta lisää. Myyjäsi välttyvät välittömältä tinkaamiselta ja pääsevät sen sijaan puhumaan asiakkaasi saamista ainutlaatuisista hyödyistä.

Millainen projektiryhmä on sopiva?

Sopiva projektiryhmän koko on 6 henkeä. Silloin sillä on jo riittävästi ideointivoimaa. Toisaalta suurempi joukko yleensä vain jarruttaa projektia. Ryhmässä on oltava yksi päättäjä, myyjiä sekä toimitustesi teknisiä yksityiskohtia ymmärtäviä asiantuntijoita seuraavasti:

  1. Päättäjä on pakollinen. Ediste-rynnäkkö onnistuu vain, jos siihen osallistuu päättäjä. Projektin aikana on pakko tehdä nopeita ratkaisuja. Niitä ei ole aikaa lähteä kyselemään muualta. Siksi projektin kaikkiin tapaamisiin osallistuu johtaja, jolla on valta päättää viikon aikana laadittavan viestin sisällöstä.Muutoin saattaa käydä niin, että projektiin osallistuvat laativat veret pysäyttävän lupauksen. Sen jälkeen projektin ulkopuolelta ilmestyvä “ylempi taho” torpedoi hyvät aikeet ja sensuroi viestin, tietämättä edes lopputulokseen johtaneita taustoja. Mikään on tuskin pahempi projektiin osallistuneiden ammattilaistesi motivaation tappaja.
  1. Myyjä vie viestin asiakkaalle. Ediste-rynnäkkö kiteyttää erottuvan lupauksen, jonka myyjä viestii asiakkaalle. Siksi projektissa tarvitaan ainakin yksi myyjä. Hänellä on usein paras näkemys siitä, millainen viesti voisi upota asiakaskuntaan.
  1. Asiantuntijoille eväitä tuotekehitykseen. Projektissa on hyvä olla mukana ainakin yksi palvelun tai tuotteen suunnittelusta vastaava asiantuntija. Ediste-rynnäkön aikana tiivistetty lupaus toimii hänen työnsä lähtökohtana.Ensin kiteytetään lupaus ja sitten mietitään, miten se olisi lunastettavissa. Lupaus toimii siis tuotekehityksen johtoajatuksena. Perinteinen tapa on toiminut juuri päinvastoin. Ensin on keksitty jotain hienoa. Sitten on mietitty, miten sen voisi myydä.

Onko Edisteellä toimialasi erityisosaamista?

Ediste-rynnäkön periaate toimii alasta riippumatta. Usein on vain hyödyllistä, ettei Edisteen projektipäällikkö ole liian syvällä liiketoiminnassasi. Se auttaa häntä esittämään kyseenalaistavia näkemyksiä ja (tyhmiä) kysymyksiä, joita asiakkaasikin todennäköisesti kysyy.

Tästä samasta syystä emme odota saavamme etukäteen aiempia myyntiesityksiäsi tai yksityiskohtaisia liiketoimintasuunnitelmia. Ulkopuolisuus on yksi suurimmista vahvuuksistamme.

Ymmärrämme insinöörien tarinoita. Toisaalta osaamme kirjoittaa rahapuheita johtoryhmille ja päättäjille. Se on yleensä asia, jota myyntisi kaipaa eniten.

Myymme projektin toisessa työpajassa palvelun aivan kuin olisimme myyjäsi. Voit silloin arvioida, olemmeko onnistuneet tuottamaan jotain toimivaa. Jos emme ole onnistuneet, emme tietysti veloita työstämme mitään.

Korvaako Ediste-rynnäkkö nykyisen mainostoimistosi?

Ediste-rynnäkön aikana tuotetut materiaalit ovat oiva lähtökohta yrityksesi mainostoimistolle. Ediste-rynnäkön jälkeen on tarkoituskin hioa viestin sisältöä ja graafista ilmettä asiakaspalautteen perusteella. Tarkoituksena ei siis ole, että Ediste korvaisi nykyisen mainostoimistosi ja pyörittäisi markkinointikampanjoitasi.

Tuotteistaako Ediste vain palveluita?

Ediste-rynnäkön tarkoitus on kiteyttää lupaus, joka erottuu kilpailijoista ja myy yrityksesi tuotetta mahdollisimman hyvin. Ei ole oleellista, haluatko tuotteistaa laitteen, ohjelmiston, palvelun tai vaikka niiden kaikkien yhdistelmän. Ne muodostavat joka tapauksessa ratkaisun asiakkaan ongelmaan.

Ediste-rynnäkkö on toki alun perin suunniteltu puhtaiden asiantuntijapalvelujen tuotteistamiseen. Siksi siitä on todennäköisesti eniten hyötyä palvelubisneksessä toimivalle yritykselle. Toisaalta yhä useammin hyödykkeen tai ohjelmiston kilpailukykyä on helpointa kohentaa fiksun oheispalvelun avulla.

Sopiiko Ediste-rynnäkkö kuluttaja- tai jakelutiebisnekseen?

Suurin osa tuotteistamistamme palveluista on B-to-B-palveluita. Ediste-rynnäkkö sopii silti yhtä hyvin kuluttajabisnekseen kuin yritysten väliseen kauppaan. Sen avulla on helppo tuotteistaa jälleenmyynti- ja kanavabisneksen sekä suorakaupan palveluja.

Mikä on suurin riskisi Ediste-rynnäkköön ryhtymisessä?

Toggle content goes here, click edit button to change this text.

Tyypillinen epäonnistumisemme ei ole erimielisyyksien tai huonolaatuisen myyntipuheen vuoksi keskeytynyt projektiviikko.

Ylivoimaisesti yleisin epäonnistumisemme on hieno tuotteistusprojekti, johon kaikki ovat tyytyväisiä, mutta jonka tuloksia ei koskaan myydä mihinkään.

Palveluiden jäämiselle hyllyyn pölyttymään on useita syitä. Myyjillä ei ole aikaa tai halua opetella uuden tuotteen myyntiä. Asiakkaat eivät heti ymmärrä, miksi myyntiviesti ja aiemmin matalakatteinen hinta muuttuu. Tahto uuden palvelun markkinoille viemiseen yksinkertaisesti puuttuu.

Mieti siis ennen projektia, oletko valmis myös Ediste-rynnäkköä seuraaviin myynnillisiin lisäponnistuksiin. Pelkkä tuotteistus ei yksinään ratkaise kaikkia ongelmiasi.

Markkinointi ja/tai viestintä mukaan?

Markkinoinnin ja viestinnän edustajien osallistuminen ei ole välttämätöntä, mutta siitä voi olla hyötyä palvelusi tulevassa myynnissä ja markkinoinnissa.

Projektin tarkoituksena ei ole graafisen ilmeen yksityiskohtien viilaaminen, vaan iskevän sisällön tuotanto. Ediste-rynnäkössä tuotettava esite on ensisijaisesti oman henkilöstön ja pilottiasiakkaiden kommentoitavaksi tarkoitettu testiversio, vaikka siitä otetaankin jo pieni painos hankkeen päätteeksi.

Projektissa ei siis ole varattu aikaa visuaalisten yksityiskohtien pohdinnalle, jos niillä ei ole lupauksen kannalta oleellista merkitystä. Tämä ei tietenkään tarkoita, ettemmekö noudattaisi yrityksesi graafista ohjeistusta, eli esite ja myyntiesitys ovat yrityksesi ilmeen mukaisia.

Haluaisitko asiakkaasi mukaan palvelukehitykseen?

Yleensä Ediste-rynnäköissä käsitellään asioita, joiden yksityiskohdat eivät kuulu ulkopuolisille. Esimerkiksi harva haluaa harrastaa katelaskentaa omien asiakkaidensa kanssa. Siksi emme yleensä ota asiakkaita mukaan projektiin. Se ei tietenkään tarkoita, ettet voisi kysyä asiakkaasi mielipidettä jo tuotteistusprojektin aikana tai sitä ennen.

Asiakkaasi osaa harvoin kertoa täysin yllättävällä tavalla, miten sinun kannattaisi muuttaa bisnestäsi. Sen sijaan saat häneltä helposti palautetta, kun käyt esittämässä hänelle napakan ehdotuksen, jolla on hinta ja palvelulupaus.

Tuotteistamme Ediste-rynnäkössä teollisen LEAN-periaatteen mukaisesti pienimmän mahdollisen palvelutuotteen. Se tarkoittaa esitteeksi painettua ehdotusta, jolla on nimi, hinta ja toimitussisältö.

Suosituksemme on, että varaat tapaamisen 2-5 asiakkaasi kanssa heti Ediste-rynnäkköä seuraaville päiville, vaikka tuotteen toimitusprosessi ei vielä olisikaan valmis. Kun testaat myyntipuhetta asiakkaiden edessä, saat aitoja reaktioita. Tiedät, onko asiakas ymmärtänyt lupauksesi ja haluaisiko hän ostaa palvelusi.

Millainen on tilaajan projektivastaavan muistilista?

  • Ilmoita osallistujalista Edisteen projektipäällikölle
  • Lähetä kalenterikutsut osallistujille tai pyydä Edistettä lähettämään kutsut puolestasi
  • Varaa tilat työpajoille
  • Toimita Edisteelle yrityksesi logo vektorimuodossa (EPS-tiedostona)
  • Toimita Edisteelle yrityksesi graafinen ohje. Mikäli yritykselläsi ei ole graafista ohjetta, niin Ediste valitsee sopivat värit ja kirjasimet puolestasi.
  • Toimita Edisteelle organisaatiosi PowerPoint-pohja muokattavassa muodossa
  • Lähetä näytteitä ajantasaisista esitteistä tai muista yrityksesi markkinointimateriaaleista, jos sellaisia on helposti saatavilla.
  • Jos käytössäsi on esitteen InDesign-taittopohja, kannattaa sekin lähettää. Silloin lopputulos on varmasti yksityiskohtia myöden graafisen ilmeesi mukainen.

Millainen on myyntipuheen tarkistuslista?

  1. Olet valinnut asiakkaasi tai määritellyt kohderyhmän
  2. Asiakkaasi polttavat ongelmat (1-3 kpl) on listattu
  3. Olet kuvannut ainutlaatuisen ratkaisun asiakkaan ongelmaan
  4. Palvelullasi on törkeä – tai edes jämerä – lupaus
  5. Olet dollarisoinut hyödyt helppotajuisella laskelmalla
  6. Palvelullasi on takuu, joka poistaa ostamisen riskin
  7. Toimituksesi konkreettinen sisältö on kuvattu
  8. Palvelullasi on helposti ymmärrettävä hinta tai hinnoittelumalli

Millaista pilottiprojektia Ediste suosittelee?

Suosituksemme on, että epäonnistut edullisesti ja monistat menestyksiä. Tämä tarkoittaa, että LEAN-oppien mukaisesti palvelusta kannattaa ensin tuotteistaa kevyin mahdollinen versio, jonka myynti koeponnistetaan välittömästi.

Jos palvelusi toimintamalli on uusi ja mullistava, tarjolla tuskin on kattavia markkinaselvityksiä myyntipotentiaalista. Paras keinosi on ketterä koemyynti ja muutama reipas pilottiprojekti, joilla todistat tulokset.

Ediste-rynnäkössä myyntipuhe paketoidaan viikossa. Paljon sen nopeammin palvelua on vaikea tehdä. Tarkoitus on, pääset saman tien kokeilemaan myyntipuhetta asiakkaallesi. Jos se toimii, kannattaa palvelun myyntiä lisätä ja tuotannosta hioa tehokasta.

Jos uusi myyntipuheesi taas ei kiinnosta ketään, et ole tuhlannut kuin 6 tuntia aikaasi tuotteistusprojektissa ja muutaman koemyynnissä.

Syntyykö palvelulle projektin aikana rekisteröitävä nimi?

Ediste-rynnäkössä valitsemme palvelullesi nimen, jos sellaista ei entuudestaan ole olemassa. Ediste ei takaa, että nimi on varmuudella rekisteröitävissä tavaramerkiksi, koska asiasta päättää viranomainen harkintansa mukaan. Pyrimme kuitenkin valitsemaan sellaisen nimen, joka on rekisteröitävissä, jos et toisin päätä.

Moni hyvä nimi on jo käytössä. Se ei automaattisesti ole este nimen käytölle, mutta rekisteröinnille yleensä kyllä.

Tuotteen nimen pitää erottua muista vastaavista tavaroista ja palveluista, jotta sen voi rekisteröidä. Tuotteen nimestä riippuen rekisteröinti onnistuu pelkällä palvelun nimellä tai ainakin yrityksesi ja palvelun nimen yhdistelmällä.

Nimen lisäksi rekisteröintiin vaikuttavat sanan yleisyys, tavaramerkkiluokat ja maantieteellinen kattavuus. Tavaramerkkiluokka kertoo, liittyykö palvelusi esimerkiksi elintarvikkeisiin tai liikkeenjohdon konsultointiin. Rekisteriin voidaan hyväksyä samankaltaisiakin tavaramerkkejä, jos ne on haettu eri tavaramerkkiluokkiin.

Voit hakea rekisteröintiä paikallisesti Suomeen tai kansainväliseen käyttöön. Kattavuus vaikuttaa tavaramerkkiselvityksen laajuuteen ja rekisteröinnin hintaan. Rekisteröinnin hinta alkaa noin 200 eurosta ja kasvaa sen mukaisesti, moneenko tavaramerkkiluokkaan palveluasi haet.

Voit käyttää ™-merkkiä, vaikka tuotteesi ei vielä olisikaan tavaramerkkirekisterissä. Pelkkä käyttö vakiinnuttaa tuotteen nimen ajan kuluessa, vaikka et rekisteröisikään nimeä. Toki rekisteröinti kannattaa tehdä, koska hyväksyntä suojaa nimeäsi pelkkää käyttöä yksiselitteisemmin. ®-merkkiä saat käyttää vain silloin, kun tuotteesi on rekisteröity.

Tavaramerkin rekisteröi Patentti- ja rekisterihallitus. Se päättää hakemuksesi perusteella, voiko tuotenimen rekisteröidä. Rekisteröinti on voimassa 10 vuotta. Tarkemmat ohjeet rekisteröintiin löydät osoitteessa www.prh.fi.

Tavaramerkki ei suojaa verkko-osoitteita, joten nekin kannattaa hakea heti nimen valinnan jälkeen. Suomalaiset fi-päätteiset verkko-osoitteet voit hakea Viestintäviraston verkkosivuilta osoitteesta www.domain.fi.

Kansainvälisiä verkkotunnuksia myyvät useat yritykset. Tunnusten saatavuus on helppo tarkistaa kenen tahansa verkkotunnuksia myyvän yrityksen sivuilla. Tunnusten ylläpito on todennäköisesti tuttua puuhaa IT-tuellesi, joten tunnusten hakeminen kannattaa todennäköisesti aloittaa sieltä.