Keilaranta 16, 02150 Espoo
020 734 5210

Suloisenpehmeä miljardibisnes

Vuonna 1993 Yhdysvaltain lelupuoteihin ilmestyi  pehmo-otussarja, joka kantoi nimeä Beanie Babies. Niistä kasvoi vuosien varrella miljardeja tuottanut bisnes, vaikka otuksen oli valmistettu samoissa kiinalaisissa tehtaissa ja samoista materiaaleista kuin lukemattomat kilpailijansakin.

Lelutehtaiija Ty Warnerin  oivallus liittyi tuotteen myyntimalliin. Aikaisemmin valmistajien myyntireiskat kuluttivat lelikauppojen ovipumppuja ahkerasti. Ty teki juuri päinvastoin: Lelukaupat saivat anella oikeutta Beanie Babiesien jälleenmyyntiin.

Leluja valmistettiin rajattuja eriä. Yksittäinen asiakas sai ostaa vain muutaman otuksen kerrallaan. Beanie Babieseista tuli pian arvokkaita keräilyesineitä, joita ostajat haalivat tuottojen toivossa.

Rajoitettu saatavuus vain lisäsi ostajien intoa. Se että joku oli saanut tietyn hahmon käsiinsä kertoi, että vanhemmat oli saaneet taistella jälkikasvunsa valitseman hahmon omistusoikeudesta tosissaan. Tai ainakin kuvetta oli kaivettu avokätisesti, jos lelu oli hankittu rahalla.

Ty kieltäytyi antamasta hittilelua suurten ketjujen, kuten Tous’R’Usin, myyntiin. Kun Beanie Babiesit olivat suosionsa huipulla, Ty Warnerin firman laskettiin tekevän jopa 700 miljoonan taalan voittoa vuodessa.

Vuonna 1999 Ty ilmoitti lopettavansa valmistuksen kokonaan. Pari vuotta myöhemmin se taipui asiakkaidensa ”painostuksen” alla ja aloitti valmistamisen uudelleen. Yhtä hyvää pehmonallea kun barrikaadeille nousseiden ostajien mielestä ei saanut mistään muualta.

Myyntioikeuden ansainneille lelukaupoille Beanie Babiesit olivat kultakaivos. Vastineeksi ne toki joutuivat sitoutumaan tiukkoihin ehtoihin. Beanie Babies -tuotteita ei saanut missään olosuhteissa myydä alennuksella. Pelkkä epäystävällinen myyjä riitti Tylle jälleenmyyntisopimuksen irtisanomisen perusteeksi.

Pehmonallenkin arvon määrittelee ostaja. Varmista, että asiakkaasi saa henkilökohtaista palvelua ja tuotteen, jota hän pitää ainutlaatuisena ja arvokkaana.

 

Lähde: The Rise of the Fidget Spinner and the Fall of the Well-Managed Fad (New Yor Times)

22.8.2017