Siemenkuja 2, 00700 Helsinki
020 734 5210

Haastajasta hittipalveluksi -kirja

Tuotteistajan tiekartta strategiasta käytäntöön

Todellisia hittipalveluita syntyy harvoin. Syy ei ole ideoiden puute, vaan puolitiehen jämähtävät toteutukset.

Monet elinkelpoiset ideat jäävät pöytälaatikkoon kompostoitumaan, koska muut kiireet ajavat ohi. Kun uuden palvelun osuus yrityksen liikevaihdosta on vielä nolla, ei se tunnu liiketoimintajohdon ajatuksissa kiirehdittävältä asialta. Ei edes silloin, kun kekseliäs kilpailija jo puskee päättäväisesti markkinoille.

Uuden palvelun tuotteistaminen ja pilotointi venyy ensin viikoiksi, sitten kuukausiksi ja lopulta vuosiksi. Matkan varrella asiantuntijat kadottavat uskonsa, johtajat kiinnostuksensa ja tuotteen omistaja rahoituksensa. Palveluidea menettää maineensa ja siitä tulee radioaktiivista ongelmajätettä, jolle etsitään soveltuvaa loppusijoituspaikkaa suojauksensa hetkeksi laskevan tuotepäällikön pöydältä.

Pahimmillaan puolinainen pohdinta synnyttää zombie-palvelun, jota kukaan ei myy eikä kukaan osta. Siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kun kilpailija lopulta kaappaa idean ja kilpailuedun nenäsi edestä, yrityksestäsi tulee takaa-ajaja Päädyt kopioimaan muiden tekemisiä pysyäksesi edes joten kuten vauhdissa mukana. Se on surkea palvelustrategia.

Voittajayritys tuotteistaa palveluita nopeasti ja säännöllisesti. Koska jokaisesta ideasta ei kasva hittituotetta, taitava kehittäjä tunnistaa ja hylkää huonot aihiot ajoissa. Kun hyvin myyvä ratkaisu löytyy, voittaja monistaa menestystä vauhdilla ja keskittää voimansa arvokkaita asiakashyötyjä tuottaviin palveluihin.

Haastajasta hittipalveluksi on kirja, joka perustuu sadoista tuotteistushankkeista kerättyihin kokemuksiin ja työkaluihin. Vältät jo tehdyt virheet ja kokoat oppien avulla palvelukehityksen iskujoukon, joka hioo särmikkäistä ideoista sujuvia palveluformaatteja. 

Saat toimintamallin ideasi pikaiseen paketointiin. Löydät vastauksen tuotteistajan yleisimpiin kysymyksiin ja keräät ideoita oman hiekkalaatikkosi ulkopuolelta.

Mitä yhteistä on ensimmäisellä kuulennolla ja palvelun pilotoinnilla? Miksi moni japanilainen ei aja vuokra-autollaan metriäkään? Miten ravintola voi tarjoilla ilmaisia kahden kilon pihvejä ja tehdä silti hyvää tulosta?

Kirja kertoo tarinoita suomalaisista ja kansainvälisistä yrityksistä, jotka ovat tuotteistaneet toimialaansa mullistaneita menestyksiä. Opit esimerkiksi, miten keinoäly auttoi Konetta kehittämään hinnoitteluaan ja Lantmännen Feediä parantamaan lypsykarjan hyvinvointia ja tuottavuutta.

Kirjoittaja

Antti Apunen on tuotteistanut kahden viime vuosikymmenen aikana satoja palveluja. Hänen asiakkaitaan ovat suomalaisyritykset, jotka myyvät osaamistaan ja tuotteitaan maailmanlaajuisesti.

Ota yhteyttä, kun kaipaat napakkaa tuotteistuksen tietoiskua palvelukehittäjillesi tai haluat paketoida oman törkeän lupauksesi myyntikuntoon.

Hittipalvelu

Kirkasta kilpailuetusi ja monista menestystä

Haastajasta hittipalveluksi on käytännöllinen opas jokaiselle tuotteistamista harkitsevalle tai taitojaan kehittävälle. Kirja tarjoaa selkeiksi askelmiksi jaetun oppaan, joka käy läpi palvelusi ja tuotteesi kaupallistamisen keskeiset vaiheet. Kirjan avulla

  1. Oppien avulla rakennat uuteen tai vakiintuneeseen yritykseesi sisäisen palvelukonttorin, joka tuottaa myynnillesi uusia puheenaiheita kustannustehokkaasti ja tasaiseen tahtiin.
  2. Kirkastat kilpailuetusi palvelustrategian avulla. Valitset palveluillesi vahvuuksiesi tukemat menestystekijät, joiden avulla erottaudut kilpailijoista eduksesi. Kaivat esille ainekset ainutlaatuisiin palvelulupauksiin.
  3. Tutustut palvelukehittäjän kymmeneen askelmaan, joiden tuella kirjoitat palvelullesi törkeän lupauksen ja napakan myyntipuheen. Ankkuroit palvelusi arvon ja hinnoittelet kannattavasti. Saat eväät uunituoreen palvelusi koemyyntiin ja pilotointiin asiakkaasi kanssa. 
  4. Opit paljastamaan asiakkaasi polttavat ongelmat ja dollarisoit ratkaisusi arvon asiakkaallesi. Puhut asiakkaasi päättäjien ymmärtämää kieltä ja korvaat teknisistä ominaisuuksista höpöttämisen mitattavilla hyödyillä. 
  5. Saat vinkit myös uuden palvelusi mittaamiseen, muutoksenhallintaan ja sisäiseen markkinointiin.

Tutustu kirjan sisällysluetteloon.

Hittipalvelu