pexels-skitterphoto-15812
Seuraa palvelukehitystä kaikissa vaiheissa

Voit asettaa tavoitteita myös yksittäiselle palvelulle, kun haluat seurata sen kehittymistä elinkaarensa eri vaiheissa. Ensimmäiset tavoitteet asetat jo kehitysvaiheessa. Palvelusi pitää saada tuotteistettua myyntikuntoon mahdollisimman nopeasti. Samalla valmistelet koemyyntiä sekä selvität pilotoinnin vaatimuksia ja resursointia.

pexels-photomix-company-95916
Valmistaudu mittaukseen ja vastuuta

Tavoitteiden avulla varmistat, että monistat vain menestyksiä ja lopetat zombie-vaiheeseen jämähtäneet palveluaihiot nopeasti. Pidät matkavauhtisi haastajasta hittituotteeksi riittävänä. Tunnistat ongelmat ajoissa ja kasvavat palvelubisnestäsi hallitusti.

pexels-ketut-subiyanto-4559715
Pilotoijan 7 psykologista opinkappaletta

Uuden palvelusi pitää voittaa puolelleen oman organisaatiosi ja asiakkaasi avainkäyttäjät. Muista seuraavat tutkimuksista tutut periaatteet, jotka ohjaavat toimintaamme. Kun sovellat niitä käyttöönottoprojektissa, vähennät muutosvastarinnasta ja päätöksenteon vinoumista aiheutuvaa kitkaa pilottiprojektissa.

pexels-yan-krukov-8837466
Iskuryhmäsi on muutoksen etujoukko

Uuden palvelun julkistaminen on vahva viesti henkilöstöllesi, asiakkaillesi ja omistajillesi. Konkretisoit heille, mihin uskot. Henkilöstösi lunastaa palvelulupauksen kanssasi. Myyjät laittavat itsensä likoon asiakkaiden edessä ja asiantuntijat tekevät ylimääräistä työtä uuden palvelusi lastentauteja parannellessaan. Asiakaspalvelusi vastaa odottamattomiin kysymyksiin ja huoliin, joita uusi palvelu tuo mukanaan.

pexels-rodnae-productions-7363196
Moni idea tarvitsee aikaa

Uusi palvelukonseptisi voi olla aikaansa edellä. Silloin asiakkaasi ei pysty vielä hyödyntämään keksintöä, vaikka ymmärtäisikin sen hyödyt ja haluaisi muuten ostaa. Pilotointi voi myös paljastaa, että asiakkaasi organisaatio, strategia tai käytössä oleva teknologia ei tue palveluasi toivomallasi tavalla.

pexels-lukas-627537
Tarkistuslista uuden palvelun pilotointiin

Edellisessä artikkelissa kerroimme lyhyestä ja ytimekkäästä pilottiprojektista, joka on palvelusi ensimmäinen toimitus. Pilottiprojektin kannattavuudelle ei kannata asettaa liian tiukkoja vaatimuksia. Hanke kannattaa suunnitella siten, että näin asiakas osallistuu tuotteen kehitykseen. Sen lisäksi on mielekkäämpää työskennellä korvausta vastaan kuin raataa täysin ilmaiseksi.

idea-gdeb8890d5_640
Lyhyt ja ytimekäs pilottiprojekti

Pilottiprojekti on palvelusi ensimmäinen toimitus. Sen tarkoitus on tuottaa vastaavia tuloksia kuin tuotannossa olevan palvelun, mutta pilotissa hiot vielä toimintamalleja. Joudut tyypillisesti resursoimaan ensimmäisen palvelutoimituksesi tavanomaista tukevammin, koska vastaan tulee uuteen toimintamalliin liittyviä uudenlaisia päätöksiä ja ongelmanratkaisua vaativia tilanteita, joita et tunne entuudestaan. 

lightbulb-g7e6b1e64d_640
Todista palvelusi elinkelpoisuus

Uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen on edelleen tehokkain keino kiilata kilpailun kärkeen. Voittajiksi selviävät yritykset, jotka löytävät valloittamattoman kolon ennen muita tai sysäävät väsyneen markkinajohtajan valtaistuimeltaan. Monessa bisneksessä etu on liukasliikkeisillä kehittäjillä, sillä niitä eivät vaivaa hitaiden dinosaurusten haasteet.

rocket-launch-gc60a4fd04_640
Pilotoi pienellä riskillä

On heinäkuun 20. päivä 1969. Yli 600 miljoonaa katsojaa jännittää televisioidensa ääressä, kun Neil Armstrong ja Buzz Aldrin aloittavat laskeutumisen kuuhun. Noin kilometrin korkeudessa tutka käynnistyy. Silloin tietokone hälyttää. Seuraa 15 pitkää sekuntia, kun Houstonissa yritetään päästä tilanteen tasalle.

puzzle-g8d775d7f5_1920
Sisäisestä ongelmasta kasvoi 350 miljardin euron bisnes

Amazonilla oli vuosituhannen vaihteessa kasvua hidastava ongelma. Sen tietojärjestelmät olivat pullonkaula, jotka jarruttivat sähköisen kauppapaikan kehitystä. Tietojärjestelmäprojektit laahasivat aikatauluistaan jäljessä. Amazonilta puuttui selkeä teknologia-alustaan liittyvä kilpailuetu.

pexels-christina-morillo-1181623
Tuunaa kartoituksen tuloksista rahapuhe päättäjille

Kartoituksen tuloksia varten tarvitset esitysmallin, jonka avulla viestit laskelmasi ja muut tulokset päättäjille. Pelkkä tulosten listaaminen ei riitä, vaan mallisi tulee sisältää konkreettiset ja jopa valmiiksi hinnoitellut ratkaisuehdotukset paljastamiisi ongelmiin. Muutoin tuotat asiakkaalle vain lisää päänvaivaa ja entistä raskaamman tehtävälistan.

pexels-andrea-piacquadio-3755755
Asiakkaasi päätöksentekokiintiö on rajallinen

Joukko israelilaisia tutkijoita selvitti, miten tuomarit tekivät päätöksiä työpäivänsä aikana. Tuomarit ovat puolueettomia, eivätkä heidän päätöksensä vaihtele yksinkertaisten ulkoisten tekijöiden vaikutuksesta, vai mitä? Yli tuhannen armahduskäsittelyn analysointi paljasti, että näin ei ole.

pexels-fauxels-3184465
Tunnin myyntipalaveri

Tunnin palaveri on malli, jonka avulla myyt joko koko palvelun tai vähintään seuraavan askeleen asiakkaallesi. Tapaamisella on aina yksinkertainen tavoite, jota voi mitata kyllä/ei-asteikolla. Esimerkiksi: Pyysikö asiakas tarjouksen? Tai suostuiko asiakas työpajaan, jossa määritellään asiakkaan tarve ratkaisuehdotuksen pohjaksi?

pexels-anna-tarazevich-5620885
Mittaaminen vähentää epävarmuutta

Asiantuntijavetoisessa bisneksessä luotetaan usein pelkkään asiantuntijaan kokemukseen. Se ei kuitenkaan yksin riitä, kun päätökseen vaikuttavia muuttujia on paljon. Ihmisaivojen kyky käsitellä suuria datamassoja on vähäinen. Analysoitu tieto tukee kokemusperäisiä havaintoja ja vähentää päätöksentekosi riskejä.

1 2 5