Kuinka valitset asiakkaallesi toimivan palvelumallin?
Kuinka valitset asiakkaallesi oikean palvelumallin?

Palvelumallin avulla kuvaat tavan, jolla autat asiakastasi. Asiakkaan on helppo korvata osapalvelu, jolle löytyy monta samansisältöistä vaihtoehtoa. Huippuasiantuntemusta vaativaa kokonaispalvelua puolestaan on vaikea vaihtaa, koska sen rakentamiseen on saatettu investoida paljon aikaa ja kilpailu on vähäistä – tai jopa olematonta.

space-4967335_1920
Palvelupaketointi tukee asiakkaan päätöksentekoa

Palvelupaketointi tukee asiakkaan päätöksentekoa, sillä sen avulla vastataan erilaisten asiakkaiden vaatimuksiin yhdellä palvelulla. Kahden täysin erilaisen tai kokoisen asiakkaan palveleminen samalla palvelusisällöllä on vaikeaa, koska toiselle ominaisuuksia on helposti liian vähän ja toiselle liikaa.

Formaatti ohjaa työtäsi ja asiakastasi
Formaatti ohjaa työtäsi ja asiakastasi

Formaatti ohjaa työtäsi ja asiakastasi. Yhtenäinen toimintatapa ja asiantuntijuus ovat kaksi kivijalkaa, joita tarvitset hittipalvelun käynnistämiseen. Asiantuntijuus ei ole kuitenkaan suora avain onneen, vaan tarvitset avuksesi formaatin. Formaatin avulla asiantuntijasi jakavat tietoa ja työskentelevät sujuvasti yhdessä.

Strategian 10 rakennuspalikkaa
Palvelustrategian 10 rakennuspalikkaa

Palvelustrategian 10 rakennuspalikkaa auttavat hittipalvelusi kilpailuedun paikantamisessa ja kirkastamisessa. Vaihtoehdot ovat hyödyllisiä palvelustrategiatyön välineitä siitä riippumatta, oletko vasta etsimässä sopivaa kasvualuetta tuleville palveluinnovaatioillesi vai erottautumistekijää käsissäsi jo oleville palveluaihioille.

Palveluformaatti
Hittipalvelu on muutakin kuin hyvä ajatus

Toistuva yrityspäättäjien kommentti on, että ideoita on paljon ja hyviä toteutuksia vähän. Ideoiden keksiminen ei maksa mitään ja niitä voi tuottaa liukuhihnalta nopeammin kuin kukaan ehtii kirjata muistiin. Hittipalvelun lisäksi sinulla on oltava palveluformaatti sekä katetta tahkoava toimitusmalli, joka murskaa asiakkaan ongelmat kerta toisensa jälkeen.

500px-Penrose_Tiling_(Rhombi)
Naurettavat kvasikiteet

Dan Shectman on israelilainen tiedemies, joka tietää miltä nobelistien pilkan kohteeksi joutuminen tuntuu. Hänen tarinansa on hyvä esimerkki siitä, millaiseen enemmistön väheksyntään keksijä (tai tuotteistaja) saattaa törmätä.

nuolet
Ansaintamalli on tyypillinen erottautumistekijä

Ansaintamalli määrittelee mistä, milloin ja kuinka paljon palvelustasi maksetaan. Perinteisesti palvelun veloitus on kytketty työmäärään, mutta se on vain yksi vaihtoehto muiden joukossa. Ansaintasi voi perustua yhtä lailla vaikkapa kiinteään kertahintaan, jatkuvaan kuukausihintaan tai voitonjakoon. Kuinka määritellä tuotteelle tai palvelulle oikea hinta? Mitkä ovat tyypillisiä hinnoittelun keinoja?

polttava ongelma
Mikä asiakkaallasi on oikeasti hätänä?

Asiakkaan ostoikkuna ei aukea ilman syytä. Sellainen on esimerkiksi ostajaa piinaava pulma, josta eroon päästäkseen hän on valmis kaivamaan kukkaroaan pikaisesti. Ei siis mikä tahansa mahdollisuus tai haaste, vaan näppejä reilusti polttava ongelma.

B-to-B-myyntipuhe
Huonon tuotteistuksen 5 tunnusmerkkiä

Monen palvelun kehittäjä tekee kaikkensa, että palvelun runsas ominaisuuslista olisi näyttävästi näkyvillä, mutta samalla palvelu täyttää huonon tuotteistuksen 5 tunnusmerkkiä. Samaan aikaan asiakasparka repii turhautuneena hiuksia päästään, kun ei löydä myyntipuheesta kaipaamiaan hyötyjä kirveelläkään.

1 2