Siemenkuja 2, 00700 Helsinki
020 734 5210

Tuotteistaminen pikaoppaina

Tuotteistajan pikaopas 1:

Tuotteistamisen perusteet

Tuotteesi ei erotu kilpailijoistaan millään tavalla. Sen hinta ja sisältö ovat epäselvät, eikä asiakkaasi ymmärrä puoliakaan asiantuntijoidesi teknisestä mongerruksesta. Kuulostaako tutulta?

Tuotteistajan pikaopassarjan ensimmäinen opus kertoo, miten paketoit hittituotteesi tai -palvelusi helposti toimitettavaksi kokonaisuudeksi. Hyvin tuotteistettu palvelu on helppo ostaa, myydä ja tuottaa.

Kun ostamisesta tulee helpompaa ja palvelutuotteesta löytyvät sopivat ylivoimatekijät, tuottosi kasvavat. Kun pääset hiomaan myyntiäsi ja palvelutuotantoasi tehokkaammiksi, liiketoimintasi kulut pienenevät.

Toimitusjohtaja Juha Soutolahti kertoo oppaan haastattelussa, kuinka Tammermatic onnistui muutoksessa laitetoimittajasta palvelutoimittajaksi.

Tuotteistajan pikaopas 2:

Sisäinen markkinointi

Joudut myymään uudet palvelusi ensin asiantuntijoillesi. Miksi tämä välttämätön vaihe menee niin usein penkin alle ja miten vältät ongelmat?

Yritykset satsaavat sumeilematta ulkoiseen markkinointiin jopa miljoonia. Sisäisen markkinoinnin investoinnit jäävät kahviin ja viinereihin. Toisinaan jopa tarjoilut puuttuvat.

Keräsimme ongelmat ja ratkaisuehdotuksemme Sisäisen markkinoinnin pikaoppaaksi. Se sopii kaikille yrityksesi päättäjille, jotka joutuvat myymään asiantuntijoilleen uusia palveluita.

Sisäisen markkinoinnin pikaopas on tarkoitettu kaikille yrityksesi päättäjille, joiden pitää vokotella asiantuntijasi uuden tuotteesi puolestapuhujiksi.

Realia Groupin Brand Manager Eija Miehola paljastaa ongelmat, joihin Huoneistokeskuksen johtajat törmäsivät 370 myyjän organisaatiossaan. Hän kertoo myös, miksi juuri sisäinen markkinointi ratkaisi Huoneistokeskuksen uuden tuoteperheen menestyksen.

Tuotteistajan pikaopas 3:

Lentäjän 7 neuvoa johtajalle

Miksi lentäminen on niin turvallista? Lentäjän hommiin on tiukka seula ja turruttavan ankara koulutusputki. Ehkä vieläkin tärkeämpää on kuitenkin se, että lentäjät tuntevat ja myöntävät taitojensa rajat.

Tarkistuslistojen teho on todistettu esimerkiksi terveydenhuollossa, pääoma­sijoittamisessa ja teollisessa tuotannossa. Silti harvat asiantuntijat soveltavat niitä työhönsä. Vastaväite on tuttu. Listojen käyttäminen vie liikaa aikaa. Eivätkä ne vastaa kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin.

Lentäjän 7 neuvoa johtajalle kertoo, miten otat tarkistuslistat käyttöön palvelubisneksessäsi. Saat hyviä vinkkejä, joiden avulla toimitat palveluasi entistä täsmällisemmin ja tasalaatuisemmin. Ja tietenkin kerromme kaupan päälle monta mielenkiintoista tarinaa lentämisestä.

Tero Arra johtaa Finnair Flight Academyn koulutustoimintaa. Hän onnistunut myös Hornetin ohjaimissa ja tietää, miksi tarkistuslistat ovat lentäjille niin tärkeitä. Tero kertoo haastattelussaan, miksi lentäjät tekevät harvoin kohtalokkaita mokauksia.

Tuotteistajan pikaopas 4:

Vaikea on oikea

Ahkerat tuotekehittäjät ovat ryöstöviljelleet toimialasi helpot ideat. Jäljellä tuntuu olevan pelkästään paljon työtä vaativia vaihtoehtoja.

Kun tartut vanhasta bisneksestäsi olennaisesti poikkeavaan ideaan, asiantuntijasi väittävät vaistomaisesti tehtävää mahdottomaksi. Myyjistäsi uusi tuote on liian hankala myydä.

Hittituote on työvoitto. Sen tuotteistaja on selättänyt monta asiantuntijoidesi vaikeana tai mahdottomana pitämää estettä. Vaikka kilpailijasi kopioisi ideasi, ei hän voi varastaa sujuvaa toimitusprosessia, asiantuntijoidesi innostusta tai asiakkaidesi kertomia menestystarinoita.

Tunnistat bisneksesi jarrut ja räjäytät esteet hittituotteidesi tieltä. Opit tarttumaan vaikeiltakin tuntuviin ideoihin.

Postin johtaja Aku Happo tarttuu vaikeaan aiheeseen ja kertoo, miten Itella taklasi mahdottomalta näyttäneen ongelman ja lanseerasi SmartPOST-pakettipalvelunsa muutamassa kuukaudessa Suomeen.

Tuotteistajan pikaopas 5:

Häirikön hinnoitteluopas

Pitäisikö sinun korottaa tuotteesi hintaa? Vai tuntuuko siltä, että palvelusi ei kiinnosta ketään nykyisilläkään hinnoilla?

Törmäämme tuotteistustöissämme jatkuvasti siihen, että myyjän hinnoittelukone on jumissa. Hinnoittelijaa ohjaa joukko uskomuksia, joita kukaan ei enää uskalla asettaa kyseenalaiseksi.

Häirikön hinnoitteluopas kertoo, miten kylvät näitä tappion siemeniä ihan itse jo hinnoitteluvaiheessa. Mutta se myös neuvoo, miten voit välttää ansat ja tehdä hinnoittelusta kilpailuetusi.

Paljastamme oppaassa hinnoittelijan kahdeksan kuolemansyntiä. Niiden avulla hinnoittelet tuotteesi tai palvelusi kilpailukykyisesti. Paljastat tuotteesi hyödyt ja dollarisoit ne niin, että asiakkaasikin ymmärtää.

Toimitusjohtaja Tomi Hilvo kertoo, miksi häntä ei haittaa, vaikka jotkut pitävät Management Eventsin palveluita kalliina.

Tuotteistajan pikaopas 6:

Dollarisaatio

Onko tuotteesi laadukas, luotettava, nopea, kestävä ja vieläpä ympäristöystävällinen? Asiakkaasi kuitenkin empii ja kilauttaa kilpailijallesi. Hän ei usko itsekehuasi, eikä häntä kiinnosta tyrkyttämäsi ominaisuuslista.

Saat olla erityisen tarkkana, jos asiakkaasi käyntikortissa lukee sana johtaja ja myyt hänelle kalliita asiantuntijapalveluita tai miljoonaluokan laitetoimituksia. Yrityspäättäjää haluaa tietää, miten hän hyötyy tuotteestasi. Ala siis puhua rahasta ja dollarisoi tuotteesi hyödyt. Yllätät asiakkaasi bisnespäättäjän iloisesti.

Dollarisaatio vaatii vaivannäköä ja perehtymistä asiakkaasi bisnekseen. Hyödyn muuttaminen rahaksi on sinun tehtäväsi, ei asiakkaasi. Dollarisaatio on salainen aseesi, jolla saat kauppaneuvottelut luistamaan – jopa maaliin saakka. Saat palvelustasi hinnan, jota et muuten kehtaisi pyytää.

Outotecin Kai Rönnberg kertoo haastattelussa, miten tuotteen tekniset ominaisuudet muutetaan rahallisiksi hyödyiksi. Stora Enso Metsän ostojohtaja Esa Ojala ja asiakaspäällikkö Merja Simonen kertovat puolestaan, miten metsän ostopalveluita voidaan tuotteistaa ja miten asiakkaan hyöty voidaan muuttaa euroiksi.