Siemenkuja 2, 00700 Helsinki
020 734 5210

Asiantuntijaorganisaation 5 kilpailukeinoa

Haluatko tarjota asiakkaillesi ainutlaatuista palvelua ja luoda kilpailuetua yrityksellesi? Jos yrityksesi tietää tai osaa jotakin, mitä muut eivät taida, voit erottautua laumasta alasi ykkösasiantuntijana.

Kun asiakkaasi ostaa palvelusi, hän maksaa ajastasi, osaamisestasi tai tuloksista. Kun myyt asiantuntijapalvelua, tarjoat asiakkaallesi tietoa tai osaamista, jota hänellä ei ole lainkaan tai tarpeeksi omassa organisaatiossaan. Lisäksi kannat jonkinlaisen riskin onnistumisesta ja otat vastuun työsi tuloksista. Näistä aineksista voit jo sorvata palvelun, joka tarjoaa asiakkaallesi ylivoimaisia hyötyjä.

Mitä vaikeampaa myymääsi asiantuntemusta on hankkia muualta, sen arvokkaampi palvelusi on. Ja sitä tärkeämpi kilpailutekijä osaamisen hallinta on yrityksellesi.

Mutta miten kasvatat poikkeuksellisen asiantuntijaorganisaation? Pohdi esimerkiksi seuraavia kilpailutekijöitä:

  1. Osaaminen. Yritykselläsi on asiantuntijapalvelun tuottamiseen tarvittavaa erityisosaamista. Jos palvelusi perustuu esimerkiksi asiakkaan laitekannan tekniseen tuntemukseen, asennus- ja kunnossapitopalvelusi voi olla ylivoimainen kilpailijoihisi verrattuna. 
  2. Tyytyväisyys ja palkitseminen. Jos palvelusi on muutoin samankaltainen kuin kilpailijoillasi, saattaa vahvuutesi olla ainutlaatuinen tapa palkita ja ohjata asiantuntijoita. He valitsevat mielellään yrityksen, jonka edut ja arvot ovat kunnossa. Myös henkilöstön hyvinvointi saattaa olla kilpailuetusi, sillä tyytyväiset asiantuntijat ovat todennäköisesti myös sitoutuneita ja tuottavia.
  3. Organisoituminen. Palvelusi tuottaminen saattaa vaatia usean liiketoimintayksikön tai yrityksen yhteistyötä. Organisoituminen voi silloin olla kilpailuetusi, varsinkin jos kilpailijoidesi osaajat ovat linnoittautuneet yhteistyötä kaihtaviin siiloihin. 
  4. Rekrytointi. Monilla aloilla sopivien asiantuntijoiden löytäminen on kasvun suurin este. Jos onnistut kaappaamaan osaajat kilpailijoidesi nenän edestä, olet vahvoilla. Siksi monet yritykset rekrytoivat korkeakouluissa. Parhaat osaajat halutaan sitouttaa jopa vuosia ennen kuin he valmistuvat. Jotta saat rekrytoinnista kilpailuetua, tarvitset tehokkaan henkilöstöhallinnon tai kumppanin, joka etsii ja innostaa tulevia asiantuntijoitasi.
  5. Vahva oma palveluformaatti tai lisensoitu toimintamalli. Palvelusi voi olla kehitetty yrityksesi ulkopuolella. Esimerkiksi franchising-liiketoiminnassa palvelun toimitusmalli ja siihen liittyvä osaaminen kopioidaan aloittavalle yrittäjälle yksityiskohtia myöten. Palvelun lisensointi yrityksesi ulkopuolelta on hyvä keino, kun asiakkaasi ongelman ratkaiseva palvelumalli on jo olemassa ja voit hankkia sen nopeasti käyttöösi. Vaihtoehtonasi on myös kehittää oma toimintamalli, jonka voida lisensoida edelleen muiden käyttöön. Silloin et välttämättä tarvitse omia asiantuntijoita tai alihankkijoita palvelun toimittamiseen lainkaan, vaan vastaat ainoastaan toimintamallin kehittämisestä.

Asiantuntemus voi olla kilpailuetusi, mutta voit tukea sitä monin keinoin, jotka auttavat kasvattamaan palvelubisnestäsi nopeasti ja tarjoavat etumatkaa kilpailijoihisi.

 

Ediste-jalostamo™ tarjoaa palvelustrategikon työkalupakin ja toimintamallit, joiden avulla käydään läpi palvelukehityksesi tavoitteet ja erottautumiskeinot.