Siemenkuja 2, 00700 Helsinki
020 734 5210

Palvelupaketointi tukee asiakkaan päätöksentekoa

Palvelupaketointi tukee asiakkaan päätöksentekoa, sillä sen avulla vastataan erilaisten asiakkaiden vaatimuksiin yhdellä palvelulla. Kahden täysin erilaisen tai kokoisen asiakkaan palveleminen samalla palvelusisällöllä on vaikeaa, koska toiselle ominaisuuksia on helposti liian vähän ja toiselle liikaa.

Paketoinnissa niputat ominaisuuksia ja hyötyjä

Ryhmittely helpottaa asiakkaasi päätöksentekoa, koska se tiivistää lukuisatkin ominaisuudet muutamaan valintaan ja estää liian monista vaihtoehdoista aiheutuvan valintahalvauksen. Asiakas hyötyy myös pakettihinnoittelusta, jossa osien summa on yksittäin ostettuja ominaisuuksia pienempi.

Paketoinnista on hyötyä myös myynnillesi

Voit tarjota kevyempää pakettia, jos asiakas alkaa tinkimään. Jos tarjoat laajempaa palvelua tai ominaisuuksia kuin kilpakumppanisi, on hintasi todennäköisesti myös korkeampi. Silloin voit paketoida riisutun version, joka on vertailukelpoinen kilpailevien vaihtoehtojen kanssa. Näin asiakkaasi on helpompi keskittyä siihen, millaisia lisähyötyjä keski- ja korkeahintaiset pakettisi tarjoavat.

Jos tarjoat vain yhtä hintaa palvelullesi, asiakkaasi joutuu vertaamaan tarjoustasi ulkopuoliseen palveluun tai esimerkiksi itse tekemiseen, koska hän harvoin ostaa vertailematta. Kun tarjoat vaihtoehdot itse, ei asiakkaasi tarvitse surffailla kilpailijasi sivuille. Kun tarjolla on riisuttu vaihtoehto, ostaja ymmärtää vertailemalla, miksi osa paketeistasi on perusversiota kalliimpi. 

Asiakkaasi on tyytyväisempi, kun hän saa valita paketin itse. Et joudu tyrkyttämään yhtä ratkaisua jokaiseen ongelmaan.

Palvelupaketointi auttaa erilaisten asiakkaiden palvelemisessa

Skaalaat tarjoomaasi asiakkaasi koon tai tarpeen mukaan.  Voit jaotella pakettisi esimerkiksi ominaisuuksien, palvelulupauksen, laajuuden tai asiakkaan koon mukaan. Tavoittelemasi asiakkaat löytävät tilanteeseensa, kokoonsa tai kypsyystasoonsa sopivan palvelun yhdellä silmäyksellä.

Huolella mietitty palvelupaketointi tarjoaa asiakkaallesi luontevan kehityspolun

Yksinkertainen pakettisi palvelee perustarpeita, ja se on helppo ottaa käyttöön ja hyödyntää alkavankin yrityksen bisneksissä. Kun asiakkaasi saa peruspaketista kaikki hyödyt irti, on hän valmis siirtymään seuraavalle tasolle eli vaihtamaan tuottavampaan ja kattavampaan pakettiin.

Tuotteistaja Antti Apunen kertoo Tuotteista palvelustasi menestyjä -koulutuksessa 10 askeleen listan, jonka avulla palvelusi nousee haastajasta hittipalveluksi. Kirjassa käydään läpi mm. B-to-B-palvelun paketoituja vaihtoehtoja ja vinkkejä rautaiseen palvelusalkkuun.