Siemenkuja 2, 00700 Helsinki
020 734 5210

Käynnistä palveluformaatin suunnittelu

Kirjoitimme kilpailuetujen tunnistamisesta, joiden varaan voit tuotteistaa hittipalvelusi. Seuraavaksi on aika tehdä yksittäisen palvelun tuotteistamiseen liittyviä valintoja ja käynnistää palveluformaatin suunnittelu.

Mutta eikö palvelua ole helpointa myydä, kun sen räätälöi tapauskohtaisesti? Miksi palvelusta pitäisi rakentaa vaivalla formaatti, jos asiakkaat ostavat jo muutenkin?

Tuotteistaminen tekee ostamisesta helppoa. Selkeä lupaus kertoo asiakkaallesi yksiselitteisesti, minkä hänen ongelmansa ratkaiset. Hyvin kuvattu palvelu auttaa asiakasta päätöksenteossa. 

Julkaisemme seuraavien viikkojen aikana blogikirjoitukset kymmenestä askelmasta, joiden avulla paketoit ideastasi asiakkaiden rakastaman palvelun ja valmistelet sen myyntikuntoon. Askelmiin kuuluvat myös palvelun koemyynti, pilotointi ja sisäinen markkinointi tässä marssijärjestyksessä:  

  1. Ratkaise asiakkaasi polttava ongelma. Jos asiakkaillasi ei ole ongelmia eikä kiirettä ostaa apuasi, palvelusi myynti tuskin ponkaisee katosta läpi lähikuukausina.
  2. Rakenna palveluformaatti. Vakioimaton palvelu syö katteitasi turhan päiten. Vahva formaatti tarjoaa tehokkaan toimintamallin, jonka avulla tuotat ainutlaatuisia tuloksia.
  3. Anna törkeä lupaus. Et myy pelkkää työaikaa, vaan tuotat takuuvarmoja tuloksia. Kun luotat omaan osaamiseesi, voit antaa asiakkaallesi kilpailijoistasi erottuvan lupauksen palvelusi tuloksista.
  4. Dollarisoi asiakkaasi hyödyt. B-to-b-asiakkaasi ymmärtää rahapuhetta. Hyötylaskelman avulla ankkuroit palvelusi arvon ja merkityksen korkealle.
  5. Hinnoittele kannattavasti. Kun asiakkaasi ymmärtää palvelusi todellisen arvon, saat työstäsi oikean korvauksen. Myyt tuntien sijaan tuloksia.
  6. Koemyy aikaisessa vaiheessa. Testaat uuden myyntipuheesi ja törkeän lupauksesi tarttuvuuden. Kun riittävän moni koeasiakas innostuu ostamaan, tiedät että palvelullasi on mahdollisuus menestyä.
  7. Konkretisoi asiakkaasi ongelma. Asiakkaasi ei aina tiedä, minkä ongelmien ratkaisemisesta hänen kannattaisi aloittaa. Kun kysyt oikeita kysymyksiä ja kiinnität asiakkaasi huomion oikeisiin asioihin, autat häntä uudistamaan omaa liiketoimintaansa tuottavimmin.
  8. Pilotoi pienellä riskillä. Tunnistat ja korjaat palvelusi lastentaudit ajoissa ja pienellä kustannuksella. Kun olet hionut ideastasi toimivan konseptin, voit lisätä vauhtia ja pitää riskit kurissa.
  9. Aseta tavoitteet ja avaintulokset. Uusi palvelukonsepti muuttaa tapaasi toimia. Myyntisi, markkinointisi, tuotantosi ja asiakastukesi tarvitsevat suunnan ja päivitetyt mittarit, joiden avulla ohjaat uutta palvelubisnestäsi.
  10. Monista menestystä. Kun yllä kuvatut työvaiheet ovat tuottaneet toivomiasi tuloksia, voit julkistaa palvelusi. Olet valmis toimittamaan hittipalveluasi sujuvasti ja kasvattamaan liiketoimintaasi nopeasti.

Haastajasta hittipalveluksi -kirjasta löydät aihealueittain tyypillisiä esimerkkejä ja erottautumistekijöitä, joiden avulla luot kilpailuetua yrityksellesi ja tarjoat asiakkaillesi ainutlaatuista palvelua. Mikäli haluat lukea esim. tyypillisistä erottautumistekijöistä, tutustu esimerkiksi kirjoitukseemme tehokkaasta palvelusta.