Siemenkuja 2, 00700 Helsinki
020 734 5210

Tuotteistajan tarkistuslista: Palvelustrategia

Listasimme tuotteistajan 10 parasta rakennuspalikkaa palvelustrategian kirkastamiseksi. Tarkistuslistan avulla varmistat, että tuotekehitystiimilläsi on strategiapohdinnan päätteeksi selkeät pelisäännöt, joiden mukaan se päättää nopeasti ja ilman jatkuvaa yksityiskohtia koskevien päätösten ylöspäindelegointia.

Peruuta tulevaisuudesta nykyisyyteen. Nykyiset toimintamallit ja nykyiset resurssit tuottavat samankaltaisia tuloksia kuin tähänkin asti. Aloita suunnittelu lopputuloksesta, eli kymmenen kertaa aiempaa paremmasta toimintamallista. Peruuta siitä askel kerrallaan nykypäivään. Tuloksena on tehtävälista, jota seuraamalla et jää ruopimaan paikoillesi.

Varmista riittävät resurssit. Hyväkin suunnitelma on turhake, jos et turvaa aikaa ja rahaa sen toteuttamiseen. Jos nykyisen bisneksen tulipalot pitävät asiantuntijasi kiireisinä, ei uusi palvelusi kehity ja kilpailijat kiihdyttävät hetkessä ohitsesi.

Rajaa pelikenttäsi. Älä kehitä kaikkea kaikille. Valitse napakka aihio, joka ratkaisee yhden asiakkaasi ongelman paremmin kuin mikään muu. Valitse sen jälkeen kohderyhmä, joka haluaa kuvaamasi palvelun välittömästi käyttöönsä. Murto-osakin markkinasta voi riittää kasvattamaan palvelusi liikevaihdon tavoittelemiisi lukemiin.

Valitse ansaintamallisi. Myy kiinteää hintaa tai sovi voitonjakomallista. Laskuta tunneista tai veloita käytön mukaan. Valitse vaihtoehdoista yksi selkeä malli ja kerro se asiakkaallesi. Kun hän ymmärtää hyötysi ja hintasi, on ostaminen ja myyminen helppoa. Lue lisää artikkelistamme. 

Erikoistu tai verkostoidu. Rakenna oma asiantuntijaorganisaatio tai luota kumppaneihin. Varmista tuki ja osaaminen asiantuntijoille riippumatta siitä, ovatko he omassasi vai kumppanisi organisaatiossa.

Yhdistä osaaminen ja prosessit. Jos aiot kasvaa, tarvitset lisää osaajia. Mieti jo etukäteen, miten rekrytoit ja valmennat asiantuntijoita nopeasti. Hyvin suunnitellut prosessit tukevat palvelun toimituksessa, asiakastuessa ja uusien työntekijöiden perehdyttämisessä.

Kehitä formaatti. Palvelusi toimitus on nopeaa ja sujuvaa, kun sen toimitussisältö ja -tapa on vakioitu. Palveluformaatti antaa palvelulle tuotteen kaltaisia ominaisuuksia ja helpottaa suunnittelu- ja tuotantorutiineja. Lue artikkelistamme kuinka formaatti ohjaa työtäsi ja asiakastasi. 

Valitse palvelumalli. Mittaa tai selvitä asiakkaasi kypsyystaso ja tarjoa sen mukaista palvelua. Tai valitse palvelusi kohderyhmäksi sopivalla kypsyystasolla olevia yrityksiä, joita palvelet parhaiten. Lue lisää palvelumallista artikkelistamme.

Keskity kanavaan tai myy suoraan. Valitse ensisijainen toimitusmalli ja keskity sen kehittämiseen. Useat päällekkäiset kanavat ja alustat aiheuttavat turhaa hämmennystä ja tuhlaavat voimavarojasi. Lue artikkelimme oikean jakelukanavan valitsemisesta.

Kasvata arvoa brändillä ja asiakaskokemuksella. Älä luota pelkkiin tuotteesi tai palvelusi teknisiin ominaisuuksiin. Suunnittele palvelusi ratkaisemaan asiakkaan koko ongelma. Varmista, että käyttäjäsi ovat tyytyväisiä ja arvostavat palveluasi. Lue artikkelimme brändistä ja asiakaskokemuksesta.