Siemenkuja 2, 00700 Helsinki
020 734 5210

Paljasta asiakkaasi todellinen ongelma

Ostajat eivät aina tunnista ongelmia, joiden ratkaisu tarjoaisi heille parhaan tuoton. Siksi tarvitset työvälineitä, joiden avulla paljastat ja priorisoit haasteet, joiden ratkaisu tuottaa asiakkaallesi suurimman hyödyn.

NTT Docomo on Japanin suurin teleoperaattori. Yksi sen bisneksistä on autojen yhteiskäyttöpalvelu. Kun yhtiö taannoin haastatteli palvelun käyttäjiä, se teki yllättävän havainnon: Joka kahdeksas vuokraaja ei ajanut vuokra-aikana metriäkään. Muutkin japanilaiset yhteisautopalvelut ovat panneet merkille saman asian. Ja autolla ajamattomien vuokraajien määrä kasvaa tasaisesti.

Yhteiskäytön yleistyminen on laskenut hintaa ja lisännyt autojen määrää. Kiesejä on tarjolla yli 12 000 parkkipaikalla ympäri Japania. Vuokraus älypuhelimella on helppoa eikä kustannuskaan huimaa päätä. Ensimmäinen puoli tuntia maksaa reilut kolme euroa.

Yli miljoonan käyttäjän Times24-palvelu päätti kysyä asiakkailtaan, mitä he autoilla tekevät, jos eivät kerran liiku. Vastauksia tuli laidasta laitaan. Yksi asiakkaista kertoi vuokraavansa auton päiväunia tai työskentelyä varten. Jotkut käyttivät autoja säilytyspaikkana, kun lähistöltä ei löytynyt vapaita säilytyslokeroita. Eräs vastaajista halusi syödä lounaansa rauhassa. 

Vuoden 2011 tsunamin jälkeen moni vuokrasi auton kännykän latausta varten. Moni taas kertoi, että hellepäivänä auto tarjoaa mukavan viilennyspaikan.

Muita käyttötapoja olivat muun muassa puheluiden soittaminen, TV:n katselu, Halloween-juhliin pukeutuminen, lauluharjoitukset ja kielitunnit.

Muu kuin ajokäyttö on ongelma vuokrafirmoille, koska suuri osa niiden tuloista syntyy matkustetuista kilometreistä. Tutkimusten tulokset pakottavat yhtiöt miettimään bisnesmallejaan uusiksi. Luova käyttö muuhun kuin ajamiseen ei myöskään hivele niiden teknologiavetoista imagoa.

Palveluiden tuotteistusvaiheessa tehdyt käyttäjäkyselyt eivät paljastaneet kaikkia asiakkaiden aivoituksia.

Vasta todellisen käytön seuraaminen ja mittaaminen paljasti vuokraajille piilossa lymynneen ja merkittävän kokoisen käyttäjäryhmän.

Lue myös artikkelimme ranskalaisyhtiö Valeon kehittämästä taskupysäköintiautomatiikasta, jonka hinnoittelu aiheutti päänvaivaa.

Teksti: Antti Apunen: Haastajasta Hittipalveluksi

Related Posts