Siemenkuja 2, 00700 Helsinki
020 734 5210

Sisäisestä ongelmasta kasvoi 350 miljardin euron bisnes

Amazonilla oli vuosituhannen vaihteessa kasvua hidastava ongelma. Sen tietojärjestelmät olivat pullonkaula, jotka jarruttivat sähköisen kauppapaikan kehitystä. Tietojärjestelmäprojektit laahasivat aikatauluistaan jäljessä. Amazonilta puuttui selkeä teknologia-alustaan liittyvä kilpailuetu.

Pulmaa ratkomaan heitettiin Andy Jassy, toimitusjohtaja Jeff Bezosin luottomies. Hän tajusi pian, että lukuisissa eri projekteissa syntyneitä tuloksia vaivasi sama ongelma. Ne eivät olleet monistettavissa.

Jassy ei tyytynyt seuraavaan korkeuteen, vaan asetti riman saman tien pykälää ylemmäs. Kuvatun kaltainen ongelma oli taatusti monella muullakin firmalla. Miksei ratkaista niidenkin ongelmia samalla kertaa? 

Pian ratkaisu oli valmis. Se sai nimekseen Amazon Web Services eli AWS. Palvelusta on sittemmin kasvanut Amazonin kannattavin bisnes. Se tahkoaa rahaa miljarditolkulla joka vuosi ja on pitänyt kilpailijat peruutuspeilissään.

Sarjayrittäjä Michael Skok tiivistää osuvasti ongelmanratkaisun vaiheet kahdeksaan askelmaan, joiden avulla hän halusi konkretisoida tavanomaisen ongelmanratkaisun ja Amazonilla saavutettujen tulosten eroa:

  • Taso 0: Ei meillä ole mitään ongelmaa.
  • Taso 1: Meillä on ongelma, jonka voisi ratkaista.
  • Taso 2: Meillä on ongelma ja näin se ratkaistaan.
  • Taso 3: Osaamme ratkaista ongelman ja tunnistamme juurisyyn.
  • Taso 4: Osaamme estää tämän ja vastaavien ongelmien toistumisen.
  • Taso 5: Olemme ratkaisseet ongelman, eikä se toistu enää.
  • Taso 6: Olemme keksineet ratkaisun, joka muuttaa perinteistä (ja ongelmia aiheuttanutta) toimintatapaa.
  • Taso 7: Alaa mullistavan keksinnön testattu ja toimiva sovellus on käytössämme.
  • Taso 8: Kehitymme jatkuvasti ja luomme uusia bisnesmahdollisuuksia keksinnön avulla.

Amazon kurkotti AWS:n kanssa huipulle, vaikka sille olisi monien mielestä riittänyt hyvin kolmostaso. Ja se kannatti: AWS:ään lisätään nykyään päivittäin enemmän kapasiteettia kuin koko Amazon tarvitsi vuonna 2003 (jolloin Amazonin liikevaihto oli “vain” viisi miljardia euroa). Vuonna 2019 talouslehti Forbes arvioi, että AWS:n arvo muusta Amazonista irrallaan olisi yli 350 miljardia euroa.

Lue myös artikkelimme Airbusin ongelmasta, jonka tekoäly ratkaisi tuottoisasti.

Teksti: Antti Apunen: Haastajasta hittipalveluksi

Related Posts