Siemenkuja 2, 00700 Helsinki
020 734 5210

Surkeasta tapetista syntyi loistavaa pakkausmateriaalia

Hyväkin tuote voi aloittaa elämänsä väärässä paikassa. Vasta kun löydät sopivan ongelman tai oikean käyttötarkoituksen, voi ideastasi kasvaa hittituote. Aivan kuten kuplamuovista.

Vuonna 1957 Alfred Wielding ja Marc Chavannes liimasivat yhteen kaksi suihkuverhoa siten, että niiden väliin jäi ilmakuplia. Heidän mielestään tulos sopi erinomaisesti tapetiksi. Valitettavasti ostajat eivät olleet samaa mieltä. Seuraavaksi kaksikko kauppasi viritystään kasvihuoneille. Läpinäkyvä muovi kyllä päästi valoa lävitse ja eristi lämpöä, mutta hittituotetta siitä ei vieläkään syntynyt.

Erään lentomatkan aikana syntyi seuraava idea. Kun kone laskeutui, sitä ympäröivät pilvet saivat Chavannesin ajattelemaan pehmusteita. Idean ympärille perustettiin vuonna 1960 yhtiö nimellä Sealed Air.

Uunituoreen firman myyntimies Frederick Bowers näytti, miten kuplamuovi voisi suojata IBM:n kruununjalokiveä, juuri julkaistua 1401-mallia. Se oli yksi ensimmäisistä yrityksille suunnatuista massavalmistetuista tietokoneista. IBM innostui ideasta ja alkoi pakata koneensa kuplamuoviin.

Kaikki eivät olleet keksinnöstä yhtä innostuneita. Vanhoja sanomalehtiä oli tarjolla ilmaiseksi, ja niistä saattoi pyöritellä palloja paketin pehmusteeksi. Siksi moni asiakasehdokas valitti, että kuplamuovi oli liian kallista. Sealed Air dollarisoi hyötyjä ahkerasti ja laski ostajille, kuinka paljon vähemmän kuplamuoviin pakattuja tuotteita rikkoutui kuljetuksissa.

Ideasta hittituotteeksi

Kuplamuovista kasvoi vuosien varrella hittituote. Sille keksittiin monenlaisia käyttötapoja. Niistä innovatiivisimpiin kuuluu epäilemättä eteisen maton alle sijoitettava kuplamuovi, joka on mitä mainioin varashälytin. Western New England Collegen professori Kathleen M. Dillon puolestaan julkaisi vuonna tutkimuksen, jossa hän osoitti kuplamuovin poksuttelun vähentävän stressiä ja väsymystä. Nykyisin yhtiö tuottaa joka vuosi niin paljon kuplamuovia, että se riittäisi auki rullattuna kuuhun ja takaisin.

Sealed Airilla on lukuisia testilaboratoriota. Niissä kuplamuovilla pehmustettuja paketteja pudotellaan betonille ja ravistellaan väsymättä. Eräässä kokeessa muovikasan päälle pudotettiin kymmenestä metristä 370-kiloinen kurpitsa. Se säilyi ehjänä, mutta tulos ei ollut täysin tyydyttävä: painava vihannes pomppi muovipatjalla holtittomasti.

Ennen kuolemaansa Fielding sanoi, että hän olisi halunnut keksiä kuplamuovista version, jonka asiakas voisi täyttää itse ilmalla ja säästää näin varastointitilaa. Kehitystiimi oli yrittänyt kemikaaleja ja infrapunavaloa ilman tulosta. Paineilmakaan ei tullut toiminut, koska sitä muovikalvo ei kestänyt.

Fieldingin unelma toteutui vuonna 2016. Silloin Sealed Air julkaisi kuplamuovista uuden version, jota varten kehitetyn polymeerin ansiosta asiakas saattoi täyttää kuplat ilmalla vasta juuri ennen käyttöä. Kevyempi materiaali tarjosi myös säästöjä lentorahdin kustannuksista.

Uusi täyttötapa teki kuplamuovista niin joustavaa, että kurpitsat eivät enää pomppineet sen päällä. Lisäksi yhtiölle oli myönnetty patentteja, jotka hidastivat ja vaikeuttivat jäljittelijöiden toimia.

Yhtiöllä oli jälleen dollarisaatio valmiina. Uusi muovi säästi 97 prosenttia kuljetuskustannuksia. Kun ennen tarvittiin 36 rekkalastia, nyt pärjättiin yhdellä. Mainitun muovimäärän lastaamiseen ja purkamiseen tarvittava työaika väheni 72 tunnista kahteen tuntiin. 

Muita hyötyjä yhtiö lupasi tarvittavan varastotilan pienentymisestä, materiaalisäästöistä sekä entistä paremmasta suojaavuudesta ja asiakaskokemuksesta. Muovin täyttäjäksi kehitettiin kone, jota yhtiö vuokraa lisäpalveluna asiakkailleen.

Paineilmatäytteisessä muovissa on kuitenkin yksi ilmeinen puute: sen viihteellinen arvo romahti uudistuksen myötä. Kuplia ei voi enää poksautella puhki, kun ilma painettaessa vain virtaa sujuvasti viereisiin kupliin. Varaudu siis kasvavaan stressiin, kun verkkokauppaostoksesi mukana ei enää tulekaan paukkumuovia.

Kuplamuovin hyödyt eivät olleet aluksi ostajille itsestään selviä. Hyvä dollarisaatio ja vahva alkuvaiheen referenssi (IBM) saivat asiakkaat uskomaan paukkumuovin voimaan. Ideasta hittituotteeksi.

Edisteen palveluista voit etsiä sopivan paketin haastamaan näkemyksesi ja tarjoilemaan esimerkkejä työn tueksi niin liiketoiminta-alueiden päättäjille, tuotepäälliköille ja palvelukehityksen vastuullisille kuin myös myyjille.

Haastajasta hittipalveluksi -kirjasta löydät aihealueittain tyypillisiä esimerkkejä ja erottautumistekijöitä, joiden avulla luot kilpailuetua yrityksellesi ja tarjoat asiakkaillesi ainutlaatuista palvelua. 

Related Posts