Siemenkuja 2, 00700 Helsinki
020 734 5210

Opi epäonnistumisista

Moni työyhteisö kammoksuu epäonnistumista. Fiaskoja ja virheitä piilotellaan eikä niistä mielellään puhuta. Siitäkin huolimatta, että monet tutkimukset osoittavat meidän oppivan paremmin, jos teemme virheitä sen sijaan että välttelemme niitä tyystin.

Toisen maailman sodan riehuessa moni B-17-pommikone tuhoutui saksalaisten tulituksessa. Liittoutuneet etsivät kiihkeästi parannusta tilanteeseen, ja kutsuivat apuun huippumatemaatikko Abraham Waldin.

Wald pyysi miehistöjä laatimaan vikaraportin kotikentälle palaneesta koneesta. Hän korosti, että piirustukseen piti merkata paikat, joihin pommittaja oli saanut osumia.

Raportteja verrattiin keskenään ja analysoitiin. Sotilasinsinöörit päättelivät, että osumakohdat tuli panssaroida. Wald tutki samaa dataa, epäili insinöörien johtopäätöstä ja kysyi: ”Miltä näyttävät sotatantereelle jääneen pommittajan siivet ja runko? Missä ovat niiden ammusosumat?”

Wald oivalsi ratkaisun löytyvän tehtävässään epäonnistuneista pommittajista. Hän kehotti vahvistamaan ne osat, jotka pelastuneissa pommittajissa olivat vailla osumia. Ne olivat ohjaamon alaosa ja polttoainetankki. Siitä hetkestä tehtävästään kotikentälle palaavien B-17-pommittajien määrä kasvoi ilahduttavasti.

Brownin yliopistossa Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että tietokone, eläin ja ihminen oppivat parhaiten yksinkertaisia asioita, kun ne onnistuvat 85 prosentissa ja epäonnistuvat 15 prosentissa yrityskerroista. Myöhemmin tutkijat osoittivat, että monimutkaisten asioiden oppimiseen pätee sama kaava.

Kun analysoit onnistuneita liiketoimiasi, ota niiden rinnalle epäonnistumiset. Niistä paljastuu arvokasta tietoa, jota et muuten löydä.

Paikannat virhepäätökset, jotka johtivat epäonnistumiseen. Tunnista myös negatiiviset tunteesi (häpeä, viha, pettymys, suru), jotka liittyvät epäonnistumisiin. Salli ne, mutta älä takerru niihin, sillä voimakkaat negatiiviset tunteet halvaannuttavat järjenjuoksumme. Kohtuulliset vastoinkäymiset puolestaan terävöittävät oivallus- ja oppimiskykyämme.

Älä pelästy epäonnistumisia. Suhtaudu niihin samalla mielenkiinnolla ja analyyttisellä asenteella kuin onnistumisiin. Vaikka virheet eivät välittömästi edistä liiketoimiasi, ne tekevät sen välillisesti. Pysy uteliaana ja ymmärrä, että epäonnistumiset kuuluvat menestystarinoihin.

 

Teksti: Laila Escartín-Sorjonen

 

Lähteet:

Learning is optimized when we fail 15 % of the time. Medical Express (5.11.2019).
Wilson, Shenhav, Straccia & Cohen: The Eighty Five Percent Rule for optimal learning. Nature Communications (2019).
Kernan: The Allies Hired a Brilliant Mathematician and It Paid Off, Bigtime. History of Yesterday (16.8.2020).

Related Posts