Muistatko vielä Roger Mooren tähdittämät 1970-luvun lopun ja 1980-luvun alun Bondit? Niissä salainen agentti 007 pelasti maailman täsmällisesti kuin sveitsiläinen… ei kun siis japanilainen kello.
Voit tuotteistaa nopeasti uuden keihäänkärkipalvelun tai päivittää ensin koko palvelutarjoomasi kattavan strategian. Kumpi on oikea ratkaisu, pikainen paketointi vai tulevaisuuteen kurkottava kokonaisvaltainen pohdinta?
Palvelulupaus tiivistää asiakkaan palvelustasi saamat ja kilpailijaan verrattuna ylivoimaiset edut. Ilman ainutlaatuista ja ylivoimaista kilpailuetua ei synny hittipalvelua. Kun olet tunnistanut kilpailuetusi, tiivistä se törkeäksi palvelulupaukseksi.
Uuden palvelun käynnistäminen voi olla vaikeaa, vaikka tukena olisi aiempien bisnesten tukeva kassavirta. Nollasta aloittaminen ja uuden palvelun lastentautien parantaminen on työlästä. Lisäksi investoinnit halutaan pitää pieninä, kun tuottoja ei vielä tule.
Hyväkin tuote voi aloittaa elämänsä väärässä paikassa. Vasta kun löydät sopivan ongelman tai oikean käyttötarkoituksen, voi ideastasi kasvaa hittituote. Aivan kuten kuplamuovista.
Isonkaan yrityksen elinajan odote ei ole pitkä, jos tarjooma ei uudistu. Menestyäkseen yrityksesi pitää tuottaa menestystarinoita säännöllisesti, vaikka perusbisnes juuri nyt sujuisikin leppoisasti.
Turhakkeesta kohti innostavaa maailmanpelastajaa Rakenna palvelu, jolla tuotat ylivoimaista hyötyä asiakkaalle. Monet elinkelpoiset ideat jäävät pöytälaatikkoon muhimaan, koska muut kiireet ajavat ohi. Kun uuden palvelun liikevaihto on vielä nolla, liiketoimintajohto keskittyy suurempiin asioihin. Ehtiihän sitä.
Palvelumuotoilu: Innovaatiosta pitää kasvattaa helposti myytävä ja ostettava tuote tai palvelu, jos siitä haluaa menestyksen. Hittipalveluita syntyy kuitenkin harvakseltaan. Syy ei ole ideoiden puute, vaan puolitiehen jämähtävät toteutukset.
Tukeva bonus = lisätty työn laatu? Tukevat bonukset ovat monen alan standardi, ainakin johtajille ja avainhenkilöille. Perustelu on, että huippuosaajien rekrytointi ja sitouttaminen ei onnistu ilman mittavaa palkitsemista.
Palvelun pilotointi varmistaa, että pystyt lunastamaan palvelulupauksesi. Samalla keräät kokemuksia ja hiot palvelun formaattia – tai jätät leikin sikseen, jos palvelu ei tuotakaan ennakoimiasi hyötyjä.
Erottautuminen: Voiko maailman pelastaa ja tehdä samalla hyvää bisnestä? The Other Danish Guyn perustajien mielestä voi, ainakin jos kalsareiden värkkääminen vanhoista kalaverkoista lasketaan hyväksi teoksi.
Palvelun tuottavuus tuottaa sinulle hankaluuksia. Yrität kehittää uutta, mutta olet umpikujassa. Olet kokeillut kaikkea mahdollista, mutta ideasi ei vain toimi, ainakaan käytössäsi olevilla välineillä. Sitten tulee joku ja osoittaa ilmeisen ratkaisun hetkessä. Kuulostaako tutulta?
Miljardibisnes ei vaadi aina uusia keksintöjä. Vuonna 1993 Yhdysvaltain lelupuoteihin ilmestyi pehmo-otussarja Beanie Babies, josta syntyi miljardibisnes. Niistä kasvoi vuosien varrella miljardibisnes, vaikka otuksen oli valmistettu samoissa kiinalaisissa tehtaissa ja samoista materiaaleista kuin lukemattomat kilpailijansakin.
Motivaattorina uhkaus vai lupaus? Ilmastonmuutos jyllää. Tiedemiehet messuavat, että toimeen pitäisi tarttua heti tai muuten meri velloo kohta Keravalla. Silti moni pitää lämpenemistä liioiteltuna tai ihmisestä riippumattomana ilmiönä.
Miljonääriksi sattuman oikusta? Amerikkalainen sijoittaja Nassim Taleb kiinnitti aikanaan huomiota siihen, miten esimerkiksi ministerien sattumanvaraiset lausunnot heittelivät pörssikursseja kuin tuuliviirejä. Taleb alkoi lyödä vetoa luonnonmullistusten ja yllätysten puolesta.