nuolet
Ansaintamalli on tyypillinen erottautumistekijä

Ansaintamalli määrittelee mistä, milloin ja kuinka paljon palvelustasi maksetaan. Perinteisesti palvelun veloitus on kytketty työmäärään, mutta se on vain yksi vaihtoehto muiden joukossa. Ansaintasi voi perustua yhtä lailla vaikkapa kiinteään kertahintaan, jatkuvaan kuukausihintaan tai voitonjakoon. Kuinka määritellä tuotteelle tai palvelulle oikea hinta? Mitkä ovat tyypillisiä hinnoittelun keinoja?

Strategiamallit
Lapsellinen strategiamalli

Perinteiset strategiamallit patistavat tutkimaan kilpailijoita ja asiakkaan ostokäyttäytymistä. Mutta mitä teet, jos rakennat uutta palvelua uuteen tarpeeseen, eikä tutkittavaa markkinaa vielä ole olemassa?

dollarisoi asiakkaasi hyödyt
10 askelta, joilla dollarisoit asiakkaasi hyödyt

Raha on liiketoiminnan polttoainetta. Ilman sitä ei toimi yleishyödyllinen yhdistyskään. Siksi b-to-b-palvelun myynti on hyvä aloittaa setelinvihreistä puheenaiheista. Lue 10 askelta, joilla dollarisoit asiakkaasi hyödyt.

polttava ongelma
Mikä asiakkaallasi on oikeasti hätänä?

Asiakkaan ostoikkuna ei aukea ilman syytä. Sellainen on esimerkiksi ostajaa piinaava pulma, josta eroon päästäkseen hän on valmis kaivamaan kukkaroaan pikaisesti. Ei siis mikä tahansa mahdollisuus tai haaste, vaan näppejä reilusti polttava ongelma.

Tuotteistamisen verkkokoulutus
Tuotteistamisen verkkokoulutus AlmaTalentin Seduo-palvelussa

Kuinka yrityksesi palvelusta tulee seuraava AirBnB tai Kindle? Entä miksi palvelulla tulee olla törkeä lupaus? Tuotteistaja Antti Apunen kertoo verkkokoulutuksessa 10 askeleen listan, jonka avulla palvelusi nousee haastajasta hittipalveluksi. Tuotteista palvelustasi menestyjä.

Törkeä lupaus
Tiivistä huippuosaamisesi törkeään lupaukseen

Palvelulupaus tiivistää asiakkaan palvelustasi saamat ja kilpailijaan verrattuna ylivoimaiset edut. Ilman ainutlaatuista ja ylivoimaista kilpailuetua ei synny hittipalvelua. Kun olet tunnistanut kilpailuetusi, tiivistä se törkeäksi palvelulupaukseksi. 

Uuden palvelun käynnistäminen on tahtolaji
Uuden palvelun käynnistäminen on tahtolaji

Uuden palvelun käynnistäminen voi olla vaikeaa, vaikka tukena olisi aiempien bisnesten tukeva kassavirta. Nollasta aloittaminen ja uuden palvelun lastentautien parantaminen on työlästä. Lisäksi investoinnit halutaan pitää pieninä, kun tuottoja ei vielä tule.

Ediste | hio kilpailuetusi kirkastava palvelustrategia
Ota oppia metsästä

Isonkaan yrityksen elinajan odote ei ole pitkä, jos tarjooma ei uudistu. Menestyäkseen yrityksesi pitää tuottaa menestystarinoita säännöllisesti, vaikka perusbisnes juuri nyt sujuisikin leppoisasti.

haastajasta hittipalveluksi
Ylivoimaista hyötyä asiakkaalle

Turhakkeesta kohti innostavaa maailmanpelastajaa Rakenna palvelu, jolla tuotat ylivoimaista hyötyä asiakkaalle. Monet elinkelpoiset ideat jäävät pöytälaatikkoon muhimaan, koska muut kiireet ajavat ohi. Kun uuden palvelun liikevaihto on vielä nolla, liiketoimintajohto keskittyy suurempiin asioihin. Ehtiihän sitä.

Hittipalvelu
Rakenna palvelukehityksestä yrityksesi kilpailuetu

Palvelumuotoilu: Innovaatiosta pitää kasvattaa helposti myytävä ja ostettava tuote tai palvelu, jos siitä haluaa menestyksen. Hittipalveluita syntyy kuitenkin harvakseltaan. Syy ei ole ideoiden puute, vaan puolitiehen jämähtävät toteutukset. 

setelit
Lisääkö törkeä bonus työn laatua?

Tukeva bonus = lisätty työn laatu? Tukevat bonukset ovat monen alan standardi, ainakin johtajille ja avainhenkilöille. Perustelu on, että huippuosaajien rekrytointi ja sitouttaminen ei onnistu ilman mittavaa palkitsemista.

iStock_000018372145Medium
Palvelun tuottavuus: Asiantuntijan näkökulmaloukku

Palvelun tuottavuus tuottaa sinulle hankaluuksia. Yrität kehittää uutta, mutta olet umpikujassa. Olet kokeillut kaikkea mahdollista, mutta ideasi ei vain toimi, ainakaan käytössäsi olevilla välineillä. Sitten tulee joku ja osoittaa ilmeisen ratkaisun hetkessä. Kuulostaako tutulta?

Beanie
Suloisenpehmeä miljardibisnes

Miljardibisnes ei vaadi aina uusia keksintöjä. Vuonna 1993 Yhdysvaltain lelupuoteihin ilmestyi pehmo-otussarja Beanie Babies, josta syntyi miljardibisnes. Niistä kasvoi vuosien varrella miljardibisnes, vaikka otuksen oli valmistettu samoissa kiinalaisissa tehtaissa ja samoista materiaaleista kuin lukemattomat kilpailijansakin.

iStock_000010707251XLarge
Kumpi saa asiakkaasi ostamaan: uhkaus vai lupaus paremmasta?

Motivaattorina uhkaus vai lupaus? Ilmastonmuutos jyllää. Tiedemiehet messuavat, että toimeen pitäisi tarttua heti tai muuten meri velloo kohta Keravalla. Silti moni pitää lämpenemistä liioiteltuna tai ihmisestä riippumattomana ilmiönä. Jos psykologeja on uskominen, vika ei ole tutkimustuloksissa. Syypäänä on ahdistava viesti, jolta liskoaivosi suojelevat sinua. Mietintämyssysi vanhin osa inhoaa pelkoa ja sensuroi uhkaukset.

1 2 3 4